EU-støtte til dansk kødsalg i Japan eksport

Stor kampagne giver opmærksomhed om dansk svinekød på det givtige marked i Japan. EU støtter økonomisk, mens Danmark kæmper for at afskaffe landbrugsstøtten.

Tokyo

I ankomsthallerne på Tokyos hovedbanegård, som hver dag gennemtraves af flere millioner japanere, lyser reklameskilte for dansk svinekød op. Nederst på plakaterne, der prydes af fotos, er et rødt/hvidt Danish-logo. I modsatte hjørne ses det blå EU-flag.

Danmark er Europas største eksportør af svinekød til Japan og blandt de førende i landet. De hjemlige svineslagterier sidder på ca. 30 pct. af markedet. På verdensplan er Japan den største importør af netop svinekød.

Danske Slagterier har siden 1994 gennemført kampagner i landet for at fastholde og øge salget. Det sker under navnet "Danish". Ud over reklameskilte og annoncer pryder det også pizzabakker, kødpakninger, menukort og andet, hvor det danske kød anvendes.

Flere af Japans største restaurationskæder bruger mærket, der opfattes som udtryk for fødevarer af høj kvalitet. 60 partnere, japanske virksomheder fra kødindustrien og sektoren for foodservice er med i kampagnen.

Hvert år distribueres derfor mere end 300 mio. forbrugerpakninger med logoet. 8.100 restauranter og fastfoodbutikker brugte i fjor Danish-mærket på 900 mio. menukort og reklamer.

EU-støtte på fem mio.
Det årlige budget for kampagnen er på 20 mio. kr. De seneste seks år har Danske Slagterier hentet fem mio. kr. om året fra EU's kasse til en del af Danish-markedsføringen.

Sammen med den franske svinekødsindustri har de hjemlige slagterier nemlig søgt om millioner til markedsføring fra EU-Kommissionen, der har midler til at støtte afsætningen af landbrugsvarer uden for Europa.

Det er lidt paradoksalt. Danmark er som EU-medlemsland frontkæmper for afskaffelse af landbrugsstøtten - også til eksport. Et flertal i Folketinget har direkte krævet, at Danmark stemmer nej til nye markedsordninger. Den politiske holdning er, at landbrugsstøtten skal liberaliseres yderligere, så den hurtigt afvikles.

Den generelle opfattelse deles af toppen i dansk landbrug.

»Vi går ubetinget ind for en ligeværdig nedtrapning på globalt plan af landbrugsstøtten. På det japanske marked er vi i hård konkurrence med især USA. Når ordninger vedtages rent politisk i EU, vil vi naturligvis anvende dem,« konstaterer Bent Claudi Lassen, formand for slagteriernes organisation, Danske Slagterier. Han fortsætter:

»Tilskud til markedsføring adskiller sig noget fra andre markedsordninger. For EU er markedsføring af svinekød i Japan interessant. På den måde udbygges et vigtigt marked for den samlede EU-eksport af kød. Japan er samtidig meget betydningsfuld for den danske afsætning.«

Ny støtte-ansøgning
Danske Slagterier har netop sammen med de franske kolleger afleveret en ny ansøgning til EU-Kommissionen. Den går på fortsættelse af markedsføringen i Japan. Det nuværende tilsagn udløber til foråret. Beløbet er dog en del mindre end de 15 mio. kr., som samlet er givet de seneste tre år i den nuværende bevilling.

På Landbrugsraadets kontor i millionbyen Tokyo er der stor tilfredshed med Danish-kampagnen:

»Vi adskiller os fra andre med den form for markedsføring. Den relativt billige kampagne viser sin effekt. Undersøgelser fastslår, at 36 pct. af forbrugerne her nu kender Danish-logoet. Det er en stigning på 20 pct. i løbet af fem år. Vi har ikke mulighed for at betale os ud af tv-reklamer. Men den valgte vej virker,« siger Tetsu Onozawa, chef for Landbrugsraadets Japan-afdeling.

Erhvervets markedsanalyser viser, at Danmark scorer mange point målt i image hos forbrugerne. Emner som fødevaresikkerhed og kvalitet spiller ind. Danske Slagterier satser også på at bevare en stor og stabil afsætning på markedet. Dog er målet ikke en voldsom vækst på linie med 2004, da salget steg hastigt som følge af veterinære forhold hos andre eksportører:

»Det var naturligvis dejligt med et rekordår i 2004, som skyldtes forsyningssvigt i markedet. Japanerne har været loyale købere i mange år, og derfor må vi også i den situation være klar til at levere. Vores nuværende andel i Japan er mere sund. Den vil vi gerne fastholde. Et mål er at blive stærkere i food service-sektoren, hvor der kan hentes gode priser for specialudskæringer,« understreger markedschef Karsten Bruun Rasmussen, Danske Slagterier.

Han fastslår dog, at den danske markedsandel falder en smule i 2007 sammenlignet med året før.

Det skyldes især, at der nu er gode vilkår for afsætning af svinekød på de europæiske markeder og i Rusland. En anden forklaring er, at den lave dollarkurs giver især USA og Canada en aktuel prismæssig fordel på det japanske marked...

BRANCHENYT
Læs også