Olieprishop rammer pendlere

Olieprisen er på rekordkurs. Siden 2002 er prisen på en liter diesel eller benzin steget 44 pct. I samme periode er kørselsfradraget kun steget 13 pct.

De stigende energipriser gør ekstra ondt hos landets omkring 800.000 pendlere, der dagligt kører til og fra arbejde.

Olien nærmer sig historiske 100 dollars for en tønde, og brændstofpriserne er på rekordkurs. Dieselprisen er således kun en øre fra at krydse 10 kr. for en liter, og det kan mærkes hos landets pendlere. Især fordi kørselsfradraget halter gevaldigt efter udgifterne til brændstof.

Siden 2002 er benzin- og dieselprisen i gennemsnit steget 44 pct., men i samme periode er kørselsfradrag kun steget 13 pct.

For en lønmodtager med 40 kilometer frem og tilbage på arbejde betyder skævvridningen, at han årligt går glip af et kørselsfradrag i størrelsesordenen 5.600 kr.

Ekstraregningen møder hård kritik fra FDM.

Nation af pendlere
»Overordnet set er samfundet nødt til at forholde sig til, at måden, arbejdsmarkedet er skruet sammen på, gør, at vi er blevet en nation af pendlere. I det øjeblik skattefritagelsen ikke modsvarer omkostningerne, er der reelt set tale om, at man fra politisk hold pålægger pendlere en ekstra skat,« siger Torben Kudsk, chefkonsulent i FDM.

Han peger på, at eneste løsning vil være at øge fradraget.

Skal skævvridningen udlignes, kræver det, at kilometerfradraget i stedet for 1,78 kr. stiger til 2,28 kr.

Skatterådet bestemmer fradragssatserne. Rådets formand, advokat Lida Hulgaard, forsikrer, at de eksplosive prisstigninger på diesel og benzin er med i overvejelserne, når 2008-satserne lægges fast. Men hun er ikke indstillet på at udstede en garanti for, at der bliver skabt sammenhæng på området.

»Benzinpriserne indgår i overvejelserne. Men det er ikke sådan, at fradraget automatisk stiger 10 pct., hvis priserne stiger 10 pct.,« siger Lida Hulgaard.

Fradraget halter efter
Skatteordfører i Socialdemokratiet John Dyrby erkender, at fradragssatserne og brændstofpriserne ikke længere hænger sammen.

»Nu og her koster situationen pendlerne penge,« indrømmer John Dyrby, der tillige er medlem af Skatterådet.

Han forklarer, at som reglerne administreres i dag, er der en indbygget forsinkelse i fradragssatserne.

»Derfor kommer tingene aldrig til at matche helt. Men derfor behøver fradraget ikke at halte langt bagefter. Udfordringen må fremover være at prøve at sikre, at vi kun er lidt bagefter,« siger John Dyrby uden at komme med et konkret bud på de fremtidige satser. Det er langt fra første gang, at Skatterådet gøres opmærksom på problemet.

Allerede i 2005 pegede Danske Bank på, at landets pendlere mister penge på ordningen. Siden er brændstofpriserne steget markant. Alligevel valgte Skatterådet at fastholde 2006-satserne, da man sidste år bestemte fradraget for 2007.

Skatterådet vil drøfte 2008-satserne på et møde 20. november.

BRANCHENYT
Læs også