Arla indhenter konkurrenter

Arla er igen ved at være konkurrencedygtig. På få måneder er der gennemført prisstigninger for milliarder.

Efter en dramatisk sommer, hvor Arla har været under voldsomt pres, er den store mejerikoncerns konkurrencedygtighed nu på vej mod et stærkt comeback.

»Vi har nu gennemført prisstigninger for milliarder af kroner. Vi har aldrig tidligere oplevet lignende prisstigninger på vores forædlede produkter,« fortæller Peder Tuborgh, adm. direktør for Arla Foods.

Omfanget af prisstigningerne illustreres bedst ved at se på de seneste måneders udvikling i Arlas mælkeafregning til de 8.800 danske og svenske mælkeproducenter, der er andelshavere i selskabet. Arlas betaling for mælken til ejerne er i alt øget 78,6 øre pr. liter siden begyndelsen af august. Denne stigning betyder, at Arla på årsplan udbetaler 4,8 mia. kr. mere til andelshaverne.

I et andelsselskab som Arla er der nøje sammenhæng mellem indtægterne og den løbende udbetaling til andelshaverne.

Peder Tuborgh kan samtidig glæde sig over, at de konkurrenter, som på det seneste har sat Arla under voldsomt pres, nu falder tilbage i feltet.

»De seneste uger har vi set priserne på lavt forædlede mejerivarer - de såkaldte bulkvarer - rasle ned i pris. Samtidig er værdien af Lurpak, Yoggi, Cultura og alle vores andre mærkevarer fortsat op,« fortæller Peder Tuborgh.

Verdensmarkedsprisen på lavt forædlet skummetmælkspulver er faldet fra 29.000 kr. pr. ton i begyndelsen af september til nu 24.500 kr.

»Dermed er vi hastigt på vej tilbage mod en mere normal situation, hvor det igen er mere lukrativt at fremstille højt forædlede produkter,« forklarer Peder Tuborgh. Han deltog onsdag i en debat på Dansk Landbrugs delegeretmøde om fremtidens markedsvilkår for landbruget.

Aktuel debat
Debatten er særdeles aktuel efter et år, der har budt på historisk store prisstigninger på både mejerivarer og korn. Eksempelvis steg prisen på skummetmælkspulver med 155 pct. på 12 måneder, og kornprisen blev fordoblet på et halvt år. De voldsomme prisstigninger, der kom efter mange års stabilitet, skyldes især stigende global efterspørgsel og faldende produktion som følge af ekstremt vejr i flere verdensdele. Samtidig har USA og EU afviklet tidligere tiders store lagre af korn og mejerivarer, hvilket medfører, at selv en mindre underforsyning i markedet slår igennem med fuld kraft i form af voldsomme prisstigninger.

I mejerisektoren ramte disse prisstigninger først de lavt forædlede produkter. Først med måneders forsinkelse begyndte prisstigningerne at slå igennem for Arlas forædlede mærkevarer, der i høj grad sælges på kontrakter af tre til seks måneders varighed.

Det skabte en situation, hvor mælkeproducenterne kunne få en højere betaling ved at eksportere deres mælk direkte til tyske mejerier og handelsselskaber, der har specialiseret sig i fremstilling af mælkepulver. Denne situation fik 187 andelshavere til at forlade Arla, som dermed mistede 300 mio. liter mælk.

»De øvrige store andelsmejerier i Nordeuropa har også mistet andelshavere i år. Udviklingen har naturligvis fået os til at overveje, om vores forædlingsstrategi er rigtig. Det er den, mener vi. Alle vores mejerier og andelshavere er baseret i Danmark og Sverige, hvor omkostningerne generelt er høje. Derfor kan vi ikke vinde konkurrencen om at fremstille det billigst mulige, lavt forædlede mælkepulver. Vores bedste mulighed er at fremstille højt forædlede mærkevarer og opbygge tætte relationer til kunderne,« mener Peder Tuborgh.


BRANCHENYT
Læs også