Carlsberg og S&N afstemte nøglebudskab om BBH

Bryggeriet afviser, at den tabte ”mediekrig” betyder noget for at vinde de skotske aktionærers hjerter.

Der er én ting, som overskygger alt andet omkring Carlsberg for øjeblikket. Det er bryggeriets forsøg på at overtage Scottish & Newcastle sammen med Heineken for 102 mia. kr. Selv et flot regnskab for de første ni måneder kan ikke flytte fokus.

Det prøvede den nye koncernchef, Jørgen Buhl Rasmussen, ellers på ved regnskabsfremlæggelsen: Carlsberg henholder sig til de ting, der allerede er udsendt og kommunikerer udelukkende om overtagelsesforsøget gennem meddelelser til fondsbørsen og London Stock Exchange, lød meldingen.

Men spørgsmålene hober sig op efterhånden, som tiden går. Der er nu forløbet tre uger siden det officielle bud, og Carlsberg fik en kurv på størrelse med Rundetårn af skotterne. Den faste partner i den russiske guldklump, Baltic Beverages Holding, BBH, har endda truet Carlsberg med bål, brand og ruin.

I går kom GN med et regnskab, der klart viste, at det nedbryder værdierne, hvis der er usikkerhed. Kan det samme ske for BBH?

»Nu er BBH jo ikke til salg. Jeg tror ikke, at man kan sammenligne. Hos os kører forretningen præcist som hidtil. Vi har lokale ledelser og en stærk organisation på plads. S&N og Carlsberg har eksempelvis lige nu folk af sted sammen til Usbekistan omkring noget marketing. Jeg talte med John Nicholson (S&N's direktør for BBH og Østeuropa) så sent som tirsdag aften. Så den del fortsætter uberørt af vores tilbud sammen med Heineken.«

Var det for at koordinere jeres oplysninger om BBH?

»John og jeg har altid samtaler og diskussioner om vores fælles forretning. Og det er klart, at vi også taler sammen op til en kvartalsmeddelelse. Det drejer sig om, hvad der er nøglebudskaberne og udviklingstendenserne i BBH-forretningen.«

Du forventer ikke, at deres udlægning af, hvordan BBH klarer sig, afviger fra din udlægning?

»Der er altid små afvigelser, men hvis de afviger radikalt, bliver jeg overrasket.«

Det virker som om, S&N allerede har vundet over jer i ”mediekrigen”?

»Vi ser ikke på det som en krig. Kampen i medierne tager meget tid, men den er egentlig ligegyldig. Derimod er det vigtigt at få en dialog med S&N. Jeg ved ikke, om de har vundet eller tabt ”mediekrigen”.«

De får deres budskab tydeligt igennem om, at tilbuddet er for lavt, at I taber en retssag og mister BBH til dem?

»Vi har en professionel bestyrelse, der diskuterer tingene ud fra facts. Og jeg er også overbevist om, at S&N har en professionel bestyrelse ud fra deres udgangspunkt. Jeg tror ikke, at beslutninger træffes på, hvad der skrives i medierne.«

Tålmodighed
Hvor længe kan I vente på en kontakt fra S&N?

»Vi er tålmodige, og der er ingen tidsfrist. Jeg spekulerer ikke på, om der går x antal dage eller y antal uger.«

Marginalerne falder i BBH. Er det en fordel for jer midt i en bud-tilstand?

»Jeg ser ikke på, om det er en fordel eller ulempe. Vi har nogle mål for BBH, og det går godt. Det er det vigtigste. Alt andet er i princippet irrelevant.«

Vil man opleve et mere aggressivt Carlsberg i fremtiden?

»De selskaber, hvor vi er partnere, vil vi gerne kontrollere, fordi vi mener, at vi kan tilføre dem mere ved at have en kontrollerende aktiepost. Og her tænker jeg ikke på et specifikt partnerskab. Når vi ikke har kontrollen, kan vi bidrage mindre. Det er sværere at styre og påvirke en forretning, hvis vi ikke har majoriteten.«

Så I vil fortsat kæmpe for at eje mindst 51 pct. i alle jeres selskaber?

»Helt klart,« siger Jørgen Buhl Rasmussen.

Carlsberg fik et overskud i de første ni måneder af 2007 på godt 2,2 mia. kr. efter en omsætning på 33,9 mia. kr. Resultatet af den primære drift gik frem med 23 pct. til 4,3 mia. kr. Carlsberg fastholder sine forventninger om et overskud på driften for hele året på 5 mia. kr. hvilket er en mia. kr. bedre end i 2006.

BRANCHENYT
Læs også