SAS-regnskab skuffer

Store problemer med at få en ambitiøs spareplan ført ud i livet skuffer analytikere.

Koncernchef Mats Jansson har endnu ikke opfyldt sine løfter til aktionærerne.

En spareplan på 2,5 mia. svenske kr. taber tempo. Kun 18 pct. af planen er hidtil gennemført - og i tredje kvartal lykkedes det kun SAS at få 4 pct. af planen igennem.

Samtidig kan SAS ikke sige noget om, hvornår salget af Spanair og selskabets andel af BMI og Air Greenland er afsluttet. Men tidspunktet for salget af Spanair er ikke nødvendigvis velvalgt.

En hård konkurrence raser på det spanske marked, og alene i tredje kvartal faldt priserne med 12 pct.

Planen er, at selskaberne skal sælges senest i første halvår 2008, men koncernchef Mats Jansson erkender, at det kan trække ud, hvis køberne ikke vil betale prisen.

Dilemma
»Der kan opstå det dilemma, om man vil holde sig til sin strategi eller fastholde den pris, man ønsker,« siger Mats Jansson.

Ifølge Sydbank er et af de store problemer netop det spanske datterselskab:

»Spanair bløder fortsat. Det bekymrer, fordi det kan få betydning for salgsprisen,« siger Jacob Pedersen, analytiker i Sydbank.

Han er heller ikke imponeret af hastigheden, som spareplanen på 2,5 mia. svenske kr. bliver indført med.

Op i tempo
»SAS skal meget højere op i tempo for at kunne gå fra 18 pct. til 100 pct. i 2009. Det går lidt for trægt. Kun 4 pct. af spareplanen blev gennemført i 3. kvartal,« siger Jacob Pedersen.

Det store lyspunkt for SAS er, at højkonjunkturen i flybranchen fortsætter. Intet tyder på, at rejselysten blandt private og erhvervskunder falder. SAS har således både øget omsætningen og antallet af passagerer.

Til gengæld kommer de nu tre havarier med de berygtede Dash 8 Q400-fly til at koste dyrt. Tiden fra det første havari i september til nytår kommer til at koste SAS omkring 600-800 mio. svenske kr.

SAS diskuterer erstatningskrav med Bombardier for mere end en halv mia. svenske kr. og konstaterer uden at uddybe det, at »forhandlingerne går godt.«

Samtidig har SAS taget forsigtigt hul på nyindkøb af fly. Det er SAS' ambition at øge antallet af passagerer med 20 pct. i perioden indtil 2011. SAS har købt ni nye Boeing 737 ud af et forventet nyindkøb på 15-20 nye fly.

De ni fly bliver indsat i perioden fra 2007 til 2009.

max.stougaard@jp.dk

BRANCHENYT
Læs også