Danske Bank taber realkredit-krig

Realkredit Danmark mister terræn til Nykredit og Nordea Kredit. Distribution via bankfilialer vinder frem.

Der er kamp om danskernes boliglån. Krigens vigtigste våben er bankfilialer, der sælger boliglån til deres kunder. Her har Danske Bank-ejede Realkredit Danmark et problem. De seneste år har man nemlig tabt massive markedsandele, mens Nykredits Totalkredit og Nordea Kredit fortsat erobrer terræn.

Det viser de seneste tal fra Realkreditrådet og Nykredits netop offentliggjorte kvartalsregnskab.

I markedsandelen for nyudlån for 3. kvartal ligger Nordea Kredit til den største fremgang fra 14 til 17,1 pct. markedsandel, mens Nykredits markedsandel ligger på 43,8 pct. - 0,7 pct. mere end sidste år. Realkredit Danmarks markedsandel er derimod faldet fra 29 til 23,5 pct. i forhold til sidste års tredje kvartal.

Ny struktur
Realkredit Danmarks adm. direktør, Sven Holm, forklarer:

»Det er rigtigt, at vores andel af det samlede nyudlån er faldet i anden halvdel af 2007 - det er især sket på ejerboliger og fritidshuse. Det er endnu et tegn på, at distribution via bankfilialer vinder frem.«

Sven Holm peger på, at Realkredit Danmark er i gang med en større omstrukturering, hvor 22 realkreditkontorer lukkes, hvorefter de ca. 130 kunderådgivere overføres til 52 rådgivningsfilialer i stedet for at sidde i separate realkreditkontorer.

»Man kan jo se af tallene, at det er en effektiv model. Det er klart, at vi har en ambition om at få vores markedsandel højere op.«

RD-direktøren mener dog, at det er bedre at tage udgangspunkt i koncernens markedsandel af det samlede udlån end i nyudlån, hvor konvertering er med til at farve billedet.

I den statistik er Realkredit Danmark dog også i defensiven - her med et minus fra 32,8 til 32 pct. i 3. kvartal i forhold til sidste år. Samtidig går Nordea Kredit frem fra 11,8 til 12,2 pct., mens Nykredit/Totalkredit vinder 0,2 pct. til til 40,7 pct.

Nykredits topchef, Peter Engberg, giver samarbejdet med de regionale og lokale banker under Totalkredit æren.

»Vores markedsandel har været støt stigende. Det sker, selv om det samlede marked for bruttoudlån er faldet betydeligt i forhold til i 2005. Det skyldes først og fremmest, at regional- og lokalbankernes distributionskraft er rigtig god.«

Den uafhængige bankekspert Bjarne Jensen bekræfter, at det er en meget svær opgave for Realkredit Danmark at få vendt udviklingen, der de seneste fem år har kostet et fald i markedsandel i det samlede udlån fra 34,9 til 32 pct. i markedsandel.

»Problemet for dem er, at provinsbankerne ikke kunne drømme om at sælge RD-produkter. De vil i stedet gøre alt for at markedsføre Nykredit og Totalkredit. Realkredit Danmark kan derimod kun sælge til Danske Bank-kunder. Derfor kan de godt risikere at komme endnu længere ned i markedsandel.«

peter.nyholm@jp.dk

BRANCHENYT
Læs også