Dyrere mælk til danskerne

Priserne på mejerivarer i danske supermarkeder er steget voldsomt de seneste måneder. Priserne ser nu ud til at være toppet.

De stigende verdensmarkedspriser på mejerivarer er nu for alvor slået igennem i de danske supermarkeder. Her har priserne på mejerivarer været svagt faldende i næsten fem år, men den udvikling er vendt med en bølge af prisstigninger de seneste måneder.

Forbrugerprisindekset for mælk udviser i september den største stigning for nogen enkelt måned i dette årti. Indekset springer fra 112,7 til 119,1, og oktoberindekset ventes at vise yderligere markante prisstigninger for mælk og andre mejerivarer. Allerede inden prisstigningerne for oktober er registreret, har mælkepriserne klart overhalet den generelle udvikling i forbrugerpriserne.

»De prisforhøjelser, vi annoncerede tidligere på året, er slået igennem i markedet nu, og vi har ikke aktuelle planer om yderligere prisstigninger. Vi har gennemsnitligt hævet priserne omkring 15 pct. - dog med betydelige udsving mellem de enkelte produktgrupper,« forklarer Lars Aagaard, direktør for Arlas salg i Danmark.

Højeste niveau
Markedspriserne for mejerivarer i Danmark er generelt præget af, at de billigste produkter er steget relativt mest i pris. Det skyldes konkurrencen fra verdensmarkedet, hvor bl.a. prisen på mælkepulver er steget til det højeste niveau nogensinde. Det skabte i løbet af sommeren 2007 en situation, hvor det var mere lukrativt for mejerierne at levere mælkepulver til verdensmarkedet end billigmælk til hjemmemarkedet. Derfor har discountmælken i de danske supermarkeder fået det største procentuelle prisløft de seneste måneder.

Stigning stopper
»Vi har generelt hævet mælkepriserne med omkring en krone pr. liter, hvilket naturligvis betyder relativt mest for de billigste mælketyper. Vores vurdering er, at der ikke umiddelbart er udsigt til flere prisstigninger,« siger Jens Juul Nielsen, informationsdirektør i Coop Danmark

Nye opgørelser fra det anerkendte tyske analysebureau ZMP viser, at de tyske forbrugerpriser på mejerivarer er steget 29 pct. det seneste år. Frisk mælk er steget omkring 20 pct. og smør omkring 60 pct. i de tyske supermarkeder. Lars Aagaard fra Arla Foods vurderer imidlertid, at de danske forbrugere ikke bliver ramt af en lignende prisstigning.

»De tyske priser kom fra et lavere udgangsniveau og er nu kommet noget tættere på priserne på det danske marked,« siger Lars Aagaard.

Trods de voldsomme prisstigninger på mejerivarer i Tyskland møder Arla stadig en betydelig konkurrence fra tyske mejerier på hjemmemarkedet i Danmark, siger Lars Aagaard.

lars.attrup@jp.dk

BRANCHENYT
Læs også