Ølmand i stormvejr

profil Den 52-årige Jørgen Buhl Rasmussen har lagt hårdt ud og truer med at udradere sin faste makker i Skotland - danskerne bliver kaldt verdens mest utro bryggeripartner.

Topchefer bliver ofte beskyldt for at være overbetalte. En samling fede katte i lækre kontorer med dyr kunst på væggene og store firmabiler. Men lige nu er det nok alligevel de færreste, der vil bytte job med Carlsbergs koncernchef Jørgen Buhl Rasmussen. Heller ikke selv om han har adgang til øl ad libitum.

Han havde knapt fået indstillet sin kontorstol i den rigtige højde i hjørnekontoret på 20. etage i kontorsiloen i Valby - efter Nils Smedegaard Andersen var rendt over til A.P. Møller -, før helvedet brød løs i partnerskabet mellem Carlsberg og bryggeriets vigtigste samarbejdspartner, Scottish & Newcastle.

Sammen med Heinekens topledelse havde Jørn Buhl Rasmussen affyret et tilbud på at købe hele Scottish & Newcastle, S&N, for 102 mia. kr. Det blev taget særdeles ilde op. Selv om tilbuddet blev offentliggjort for næsten tre uger siden, er strømmen af ukvemsord mod den utro partner ikke stoppet: Latterligt, uhørt, illoyalt og ødelæggende er blot nogle af de ord, som skotterne har råbt efter Carlsberg i almindelighed og den nye topchef i særdeleshed.

»Det tager jeg ikke så tungt. Det hører med til spillet. Den første reaktion på et overraskende bud kan godt være lidt barsk. Det er en naturlig del af processen. De vil bare gerne tale prisen op,« siger adm. direktør Jørgen Buhl Rasmussen med sin lidt runde stemme. En stemme med en dialekt, der efterhånden er svær at stedbestemme efter mange år i udlandet. Men alligevel med et stensikkert dansk, der er overraskende frit for engelske ord og vendinger.

Det havde ellers ikke været uventet med lidt ”danglish” fra en mand, der har boet stort set hele sit liv i udlandet. Senest i Leatherhead i Surrey i rigmandsbæltet syd for London og haft engelsk som koncernsprog siden sin tid hos Duracell.

Han begyndte først i Carlsberg i foråret 2006, hvor han blev hentet fra Gillette Group til posten som koncerndirektør i Carlsberg med ansvar for Carlsbergs vigtigste forretning: Det russiske guldæg Baltic Beverages Holding, BBH samt resten af Østeuropa og Balkan.

Med udnævnelsen fulgte også en post i bestyrelsen for BBH som Carlsberg ejer ligeligt sammen med Scottish & Newcastle. Titlen som bestyrelsesformand går på skift og indtil Carlsbergs famøse skridt med at byde på hele S&N, holdt de to bryggerier også fælles presse- og analytikerture til Skt. Petersborg, når BBH skulle præsenteres.

Gnidninger
Både Carlsberg og S&N har gjort meget ud af at fortælle medier og analytikere, at samarbejdet går gnidningsløst. Alligevel skal man som regel høre hele sandheden fra fulde folk og børn. Det fik især de danske pressefolk og de fleste af analytikerne så mulighed for sidste år.

Den daværende bestyrelsesformand for BBH, S&N's direktør for Rusland og Østeuropa, John Nicholson sad i hotelbaren i Rusland og nød mange af sit bryggeris produkter. Her holdt han hof for en række britiske analytikere fra de forskellige finanshuse. Og efterhånden som aftenen skred frem, og øllene ned, fik han luftet sin mistro: »Carlsberg is a bunch of wankers,« (Carlsberg er en flok narrøve) eller noget i den retning råbte Nicholson med slør i stemmen gentagne gange ud i lokalet, mens han hagede sig fast til stolen.

De britiske analytikere elsker tilsyneladende den joviale S&N-chef, der er Glasgow Rangers fan, mens de ikke har meget til overs for Carlsberg.

Jørgen Buhl Rasmussens bud på 720 pence pr. aktie i S&N er vejet og fundet for let af stort set samtlige medier og analytikere i Storbritannien. Selv Financial Times finder det morsomt med lidt Carlsberg-bashing.

I stedet for det normale scenarie, hvor man efter et stykke tid når frem til forhandlinger mellem jæger og bytte, nægter S&N at tale med Jørgen Buhl Rasmussen og Heinekens folk. Tværtimod har S&N nu anklaget Carlsberg ved en voldgiftsret i Sverige med krav om at Carlsberg nærmest frivilligt overlader sin halvdel af BBH til S&N.

Selv om både Carlsberg og Heineken afviser, at der skulle være grundlag for en voldgiftssag, kan aktionærerne i S&N ikke tro på andet end at deres eget bryggeri handler rigtigt. Det står nemlig hver dag i avisen The Scotsman.

Det er ikke lykkedes for Jørgen Buhl Rasmussen at overbevise S&N's aktionærer om, at 720 pence er en ekstrem fair pris, der ligger mere end 30 pct. over kursen fra før rygterne om et overtagelsesforsøg sendte den til himmels.

Man kan undre sig over, at Carlsberg/Heineken ikke langt mere aggressivt forfølger sin egen logik og får den fortalt til de britiske aktionærer. I stedet har Jørgen Buhl Rasmussen kun udtalt sig få gange og gemmer sig ellers bag sin internationale pressechef Jens Peter Skaarup og henviser til de ”strenge børsregler på London Stock Exchange”.

Carlsbergs aktionærer venter nu på at se om direktøren, der er er fra Vestsjælland og søn af en brugsuddeler i Fuglebjerg, har en jernnæve i det fløjlsagtige ydre. Eller om Carlsberg risikerer at sætte det hele til med sit frække og (over)modige træk for at sikre sig en plads blandt verdens allerstørste bryggerier.

»Påstandene fra S&N har vi afvist. Og vi har siden fået bekræftet, at der intet er i deres påstande af både vores svenske og engelske advokater,« siger Jørgen Buhl Rasmussen.

Lyttende chef
Jørgen Buhl Rasmussens mere normale ledelsesstil er i stor udstrækning ukendt, fordi det normale for tiden er suspenderet i koncernen. Han betegner sig selv som en meget lyttende chef, og indtil balladen med S&N var han også utrolig åben og tilgængelig. På den front har han videreført sin forgængers kommunikationsadfærd.

Det er også nyt for Carlsberg at have en mand i toppen af koncernen, der ikke har prøvet at stå i spidsen for sit eget bryggeri. Det er ikke sket siden Flemming Lindeløv. Men bryggeriet har i dag brug for en mand, der kan sine mærkevarer og branding. Og her er Jørgen Buhl Rasmussen godt polstret efter topjob hos Duracell og Gillette.

Da han fik jobbet hos Carlsberg blev han spurgt om, hvad han kunne tilføre virksomheden. Her lød svaret: »Jeg har international erfaring, og så glæder jeg mig til at vende hjem til den type virksomhed.«

BRANCHENYT
Læs også