TDC sparer på børne- støtte sponsorat

Anført af en ny ejerkreds har TDC valgt at spare på millionstøtten til Børns Vilkår. Tiden som hovedsponsor er slut.

Det rammer foreningen Børns Vilkår hårdt, at TDC har fået nye ejere.

Efter at TDC sidste år blev købt af fem udenlandske kapitalfonde for 68 mia. kr., gælder en ny sponsorstrategi, som får TDC til at trække sig som hovedsponsor for Børns Vilkår.

Det skortede ellers ikke på entusiasme, da daværende TDC-topchef Henning Dyremose i 2001 præsenterede den første aftale med Børns Vilkår.

Gennem årene har aftalen sikret millionstøtte til Børnetelefonen og oplysningsarbejde på landets skoler, og den har åbnet for, at TDC-ansatte årligt bruger op til otte timers arbejdstid på frivilligt arbejde for Børns Vilkår gennem en såkaldt Tidsbank. Alene for perioden 2004-2007 har TDC opgjort værdien af samarbejdet til 12 mio. kr.

Det gør ondt
Direktør i Børns Vilkår Dorthe Lysgaard forsøger da heller ikke at skjule, at indskrænkningerne i samarbejdet kommer til at gøre ondt, selv om TDC fortsætter som sponsor for Børnetelefonen.

»Fremover er der ikke tale om nær så mange penge,« siger hun uden at sætte tal på, hvor mange støttemillioner børnearbejdet kommer til at gå glip af i fremtiden.

Det står dog klart, at slankekuren i værste fald kan betyde, at det er slut med at besøge skoler for at fortælle om Børnetelefonen.

»TDC dækker skoletjenesten året ud. Så er det slut, og lykkes det ikke at få en ny sponsor på banen, kan vi i værste fald blive nødt til at indstille arbejdet,« siger Dorthe Lysgaard, som dog ser optimistisk på fremtiden.

Ny strategi
Også selv om TDC samtidig har besluttet at åbne Tidsbanken for andre organisationer, hvilket vil tage støttearbejde fra Børns Vilkår.

TDC afviser, at den nye kurs sker for at spare penge.

»Vi har besluttet os for en ny sponsorstrategi, hvor vi forsøger at sikre, at der er større synergi mellem TDC-forretningen og sponsoraktiviteterne. Vi vil væk fra bare at sende en check. I stedet vil vi lave en kobling med kommende støttemodtagere, der tager udgangspunkt i, at vi som moderne kommunikationsvirksomhed kan skabe en værdi for modtagerne, som de ikke kan få andre steder,« forklarer Anders Thomsen, afdelingschef i TDC's interne kommunikationsafdeling og ansvarlig for TDC's sponsorprogrammer.

I stedet for treårige aftaler har TDC og Børns Vilkår indgået en ny aftale om driften af Børnetelefonen, som årligt modtager op mod 10.000 opkald fra børn, frem til udgangen af 2008.

Dorthe Lysgaard venter, at aftalen bliver forlænget. TDC ønsker indtil videre ikke at løfte sløret for sine fremtidige sponsoraftaler.

BRANCHENYT
Læs også