Mælkepriser slår rekord

fødevarer Mælkepriserne i danske supermarkeder stiger hurtigere end øvrige forbrugerpriser. Konkurrencestyrelsen vil ikke gribe ind.

Mælkeprisernes himmelflugt fortsætter. Forbrugerprisindekset for mælk har nu to måneder i træk leveret nye rekorder i højdespring.

I september udviste mælkepriserne den største stigning i dette årti, men denne rekord blev slået allerede i går, da Danmarks Statistik offentliggjorde prisindekset for oktober. Her blev det dokumenteret, at mælkeprisernes himmelflugt er fortsat med et rekordstort spring fra indeks 119,1 til indeks 127,5.

Dermed stiger priserne på mælk langt hurtigere end det generelle forbrugerprisindeks, som den seneste måned har udviklet sig fra 114,3 til 114,7.

Mere handel over grænserne
Konkurrencestyrelsen har tidligere fulgt udviklingen i mælkepriserne tæt, da Arla har haft en meget dominerende position på det danske marked.

»De stigende forbrugerpriser på mejerivarer kalder os ikke på banen. Vi følger stadig udviklingen, men ikke så tæt som tidligere. Arla er fortsat en meget stærk og dominerende spiller på det danske marked, men der er kommet mere handel med mælk på tværs af grænserne. Det er blevet tydeligere, at Danmark er en del af et større marked, og dermed er Arlas dominerende position blevet mindre udtalt,« forklarer Hans Kierkegaard, kontorchef i Konkurrencestyrelsen.

Opgørelser udarbejdet af Landbrugsraadet viser, at importen af mælk og fløde er øget fra lidt over 100 mio. kr. i 2000 til omkring 300 mio. kr. i år. Eksporten af frisk mælk og fløde er i samme periode fordoblet i værdi - fra omkring 300 mio. kr. til 600 mio. kr. Kort sagt fragtes stadig større mængder råmælk frem og tilbage over den dansk-tyske grænse. Tyske mejerier har de seneste år - med vekslende held - forsøgt at bide sig fast som leverandører til danske supermarkeder. Samtidig har de tyske mejerier i år haft held til at få et større antal danske producenter til at melde sig ud af Arla og i stedet levere mælken direkte til de tyske mejerier.

Nordeuropa ét stort marked
I takt med, at importen og eksporten af friske mejerivarer stiger, får nationalstaten Danmark gradvis mindre betydning, når myndighederne skal vurdere konkurrencesituationen.

Fortsætter udviklingen, vil hele Nordvesteuropa efterhånden blive opfattet som ét stort marked for mejerivarer, og Arlas position som dominerende, monopol-lignende selskab vil blive mindre udtalt. Når Konkurrencestyrelsen reagerer roligt på de aktuelle, voldsomme prisstigninger på mejerivarer, skal det også ses i lyset af, at forbrugerpriserne på mejerivarer er steget tilsvarende markant i en række af Danmarks nabolande. Således viser opgørelser fra det tyske analyseinstitut ZMP, at forbrugerpriserne på mælk det seneste år er steget omkring 20 pct. i Tyskland, mens smør er blevet 60 pct. dyrere. Udviklingen er udløst af en global mangel på mælk, der har sendt verdensmarkedspriserne op i det højeste niveau nogensinde.

Forbrugerrådet reagerer foreløbig afventende på de stigende mælkepriser i danske supermarkeder:

»Markedet for mejerivarer har udviklet sig i en positiv retning de seneste år. Flere af de mindre mejerier har styrket deres position, så der nu er et reelt alternativ til Arla. Samtidig kan vi se, at priserne på mejerivarer også stiger i landene omkring os. Det er imidlertid afgørende, at priserne i Danmark ikke begynder at stige mere end i vores nabolande. Derfor vil vi følge udviklingen tæt de kommende måneder,« siger Grit Munk, økonomisk-politisk medarbejder i Forbrugerrådet.

BRANCHENYT
Læs også