Topledere dyrkes som helte

Mange unge drømmer om en fremtid som leder i en stor virksomhed, men idoliseringen af visse topledere giver et forvrænget billede af hverdagen som virksomhedsleder.

Pressens konstante fokus på bestemte topledere er med til at give unge lederaspiranter en forkert opfattelse af, hvad det vil sige at lede en virksomhed. Det mener direktør i Center for Ledelse, Wenche Strømsnes.

»Pressens heltedyrkelse af visse topledere er farlig. Den giver et forkert billede af, hvad det vil sige at lede en virksomhed. Man får let det indtryk, at det er én person alene, som står for en virksomheds succes. Men det er langt fra sandt. En leder kan ikke skabe en succes alene, til gengæld kan en leder skabe en fiasko alene. Nogle topledere bliver hevet frem i pressen hele tiden, og der er et mediehysteri omkring deres person. Den form for idolisering sender forkerte signaler,« mener Wenche Strømsnes.

Som administrerende direktør i Microsoft Danmark mærker Jørgen Bardenfleth idoliseringen af toplederen.

Hvem kan jeg blive?
»Unge i dag tænker ikke så meget, HVAD kan jeg blive, men HVEM kan jeg blive. De ser ikke så meget på håndværket, som på hvem de kan blive som person i et bestemt job. Som virksomhed må man derfor finde nye måder at gøre sin virksomhed lækker på,« siger Microsoft-direktøren.

Microsoft profilerer udvalgte medarbejdere som rollemodeller for at tiltrække flere unge til it-branchen.

»Vi forsøger at finde nogle dygtige rollemodeller, som kan tegne virksomheden og vise de unge, hvilke job der venter dem, når de er færdige med deres uddannelse,« siger Jørgen Bardenfleth.

Som øverste chef er han selv en fremtrædende rollemodel for Microsoft Danmark, og han vil gerne være med til at aflive nogle af myterne omkring jobbet som leder.

»En af myterne er, at man som direktør sidder bag et skrivebord hele dagen med sin blækfyldepen,« mener Jørgen Bardenfleth.

Wenche Strømsnes bud, på hvordan man tiltrækker dygtige lederaspiranter og højtkvalificeret arbejdskraft, er ligetil.

»De virkelige helte er medarbejderne. Virksomheder, som forstår at sætte fokus på medarbejderne i deres branding, har fat i den lange ende. Dermed ikke sagt, at ledelsen ikke skal være synlig. En topleder skal være synlig og brænde for sit arbejde, det viser, at man er ægte, og det er det, der skal til for at få dygtige medarbejdere til at følge.

En god topleder sætter altid virksomheden før sig selv og er bevidst om, at han eller hun tegner virksomheden døgnet rundt og i alle situationer. At tro man tjener virksomhedens bedste via selvprofilering, er en fejl,« lyder vurderingen fra Wenche Strømsnes.

BRANCHENYT
Læs også