Lars Vesterløkke på blokken

Lars Vesterløkke er ny direktør for Ritzaus Bureau.

Du har en fortid som tv- og radiomand. Hvorfor har du valgt at blive direktør for Ritzau, som primært lever af at levere skriftlige telegrammer til den danske presse?

Jeg har tidligere været skrivende journalist på både Vestkysten og

reporter på Dagbladet Holstebro. Så den del af journalistikken kender jeg også til.

En af grundene til, at jeg føler mig egnet som leder for en virksomhed som Ritzau, er, at man ikke længere kan skille medierne ad som enten skrevne eller billeder.

Du vil se, at de fleste medier både arbejder i tekst, lyd og billeder. Nogle mediefolk, som f.eks. Berlingske Tidendes britiske ejer, tænker endda i begivenheder som en del af forretningen. Så de ting smelter sammen.

Jeg har en bred erfaring på de relevante områder. Både ledelsesmæssigt og i forhold til alle de medietyper, som Ritzau skal arbejde i.

Hvad bliver den største udfordring?

Det bliver helt overordnet at følge med kunderne og forny produkter og i det hele taget fortsat udvikle Ritzau ligeså hurtigt som omverdenen. Både f.eks. JP/Politikens Hus og Børsen bringer videoklip på deres hjemmesider.

Det vil man se mere og mere af. Aviserne mister mange læsere i øjeblikket og begynder at lave forretninger på andre områder. De flytter sig faktisk ret hurtigt. Og der skal Ritzau også følge med. Vi befinder os midt i en medierevolution, og det kræver, at alle aktører arbejder med de redskaber i den sammenhæng.

Som programdirektør for DR var du med til at afskedige en hel del medarbejdere. Kan de med dig som ny leder føle sig trygge i deres nuværende job?

I alle virksomheder er det jo sådan, at hvis indtægterne svigter, og der ikke penge til at have de samme antal medarbejdere, er man enten nødt til at skaffe sig den nødvendige indtægt eller skille sig af med nogle af medarbejderne.

Jeg håber selvfølgelig ikke, at jeg kommer til at afskedige medarbejdere af den grund igen. Det var absolut ikke sjovt.

BRANCHENYT
Læs også