Numre med kunderne

Når kunder flytter teleselskab, er der ikke frit spil for det nye selskab til at pådutte kunden bestemte løsninger.

Det har Teleankenævnet afgjort i en principiel sag om overflytning af telekunder. I den konkrete sag drejer det sig om en Tele2-kunde, som vælger at flytte sit fastnetabonnement og telefonnummer til ACN Danmark. Hos Tele2 betalte kunden bl.a. for ekstra ydelser som ”Banke på” og ”3 på linjen”. I alt havde han købt sig til syv ekstra ydelser hos Tele2. I forbindelse med skiftet - porteringen - oplever kunden, at ACN Danmark uden hans accept vælger at videreføre fire af ydelserne. Mod ekstrabetaling. Men den går ikke, fastslår Teleankenævnet, der samtidig benytter anledning til at skære reglerne ud i pap, så man undgår lignende sager fremover. »Det skal i den forbindelse bemærkes, at retten til portering udelukkende omfatter portering af et telefonnummer og ikke overførsel af aftaler eller andre ydelser,« fastslår ankenævnet. Enden på klagen bliver, at kunden slipper for ekstraregningen, mens ACN Danmark skal betalte 14.700 kr. i sagsomkostninger til Teleankenævnet.

mist

BRANCHENYT
Læs også