Ny oprydning i IC Companys

Mens Jackpot nu næsten er afrettet, har et nyt problembarn meldt sig hos IC Companys, tøjmærket InWear og det hollandske marked. Flere chefer er skiftet ud.

Mens det hidtidige problembarn, Jackpot, endnu ikke er rettet op, er der gået kludder i et andet af modekoncernen IC Companys' største mærker.

InWear har i første kvartal af regnskabsåret haft et fald i salget på 4 pct. i forhold til året før, så salget i de tre måneder lå på 173 mio. kr.

»Vi har haft udfordringer med en sommerkollektion, som har været for mørk i udtrykket og for kompliceret at bruge for kunderne. Det skyldes udfordringer med designteamet, som vi har skiftet ud,» siger IC Companys adm. direktør, Henrik Theilbjørn.

Nu har han ansat den tidligere designer i modeselskabet Bruuns Bazaar, Lene Borggaard.

»Jeg er overbevist om, at problemerne med InWear er af midlertidig karakter,« siger direktøren.

De kommer på et tidspunkt, hvor IC Companys kun lige er ved at vende udviklingen i et andet af de store mærker, Jackpot. I kvartalet faldt salget med 14 pct., men det skal faktisk fortolkes positivt.

»Vi er meget stålsatte på, at der vil være vækst for Jackpot i næste regnskabsår. Det tager tid at vende udviklingen for et mærke. Vi kan se en vækst i egne butikker på 37 pct. i kvartalet, men det tager tid at overbevise forhandlerne om vendingen, og de skal lige se tiden lidt an,« siger Henrik Theilbjørn.

Forkert distribution
Også et andet område har drillet, denne gang geografisk, nemlig Holland. Det er det fjerde største landemarked for IC Companys og har haft et fald i salget på 7 pct. fra første kvartal sidste år.

Også her er der rullet hoveder.

»Det er varemærker som InWear, Matinique, Cottonfield og Part Two. Vi har måttet skifte landechefen ud. Det, som er gået galt, er, at distributionen er forkert. Vi ligger de forkerte steder,« er den primære forklaring ifølge direktøren.

Overordnet voksede IC Companys' salg med 9 pct. til alt 1,2 mia. kr. i de første tre måneder af regnskabsåret.

På grund af forskydninger af leveringer ind i næste kvartalsperiode vil væksten blive endnu kraftigere der, bebuder IC Companys.

I det hele taget ser ordrebøgerne lovende ud.

»Ordreoptaget af forårskollektionerne er afsluttet med en samlet vækst på 13 pct.,« er meldingen fra Henrik Theilbjørn.

Analytikerne havde sat næsen op efter et pænere regnskab og sendte aktien 4 pct. ned.

Læs også