Lille mejeri med store ambitioner

Det økologiske ostemejeri Søvind Mejeri ved Horsens forbereder et ambitiøst eksport-fremstød over for især Storbritannien og USA. Mejeriets ledelse forventer vækstrater på op mod 50 pct. i løbet af næste år.

Den verdensomspændende øko-bølge har for alvor fået det lille økologiske Søvind Mejeri til at satse på et eksporteventyr.

»Hvis vi bare kan komme ind på det britiske marked med én af vore flødeoste, fordobler det vores produktion,« siger adm. direktør Tom Soling fra det lille økologiske Søvind Mejeri mellem Odder og Horsens.

Virksomhedens ambitionsniveau er stort, og i løbet af næste år forventer direktøren, at omsætningen vokser med op mod 50 pct. Mejeriet producerer og sælger økologiske flødeoste af gede- og komælk og har i dag 12 forskellige produkter i sortimentet, som sælges under navnet ”Kirks”.

Mejeriets danske marked vokser med 25 pct. om året, og i år vil Søvind Mejeri producere i alt 300 tons ost.

Det lille mejeri satser nu hårdt på øget eksport til udlandet. Først og fremmest til Storbritannien, som lige nu anses for at være et af de mest attraktive økologi-markeder.

For at komme ind på det britiske marked er man tæt på at have den skrappe BRC- (British Retail Consortium) certificering, som er nødvendig for at eksportere de økologiske flødeoste til landet.

»For at få BRC-certificeringen skal hver eneste bevægelse være gennemtænkt og dokumenteret. Vi skal bl.a. registrere tidspunkt og formål med alle besøg. Der er krav til omklædningsprocedurerne, og vi skal have en metaldetektor, som dokumenterer, at der ikke er metal i ostene. Desuden skal mejeriets insektfangere tømmes en gang om ugen, og antallet af insekter skal rapporteres,« fortæller Tom Soling.

Million-satsning


Når certificeringen er i hus, har den kostet Søvind Mejeri en mio. kr., men den er nødvendig for eksempelvis også at kunne producere ost til de britiske supermarkedskæder under deres egne navne, konstaterer Tom Soling.

Mejeriet sælger i dag sine økologiske oste til eksportmarkeder i ni lande. I øjeblikket går 40 pct. af Søvind Mejeris produktion til eksport, men virksomhedens mål er at nå 70 pct. inden for fem år.

»Det er ikke fordi, det danske marked skrumper, det er fortsat i vækst. Men udlandet har et ekstremt potentiale. Man er vild med små mejerier,« mener Tom Soling, som tiltrådte den 1. januar i år. Siden da er virksomheden vokset fra 11 til 18 medarbejdere.

Mejeriet har netop fået det amerikanske certifikat National Organic Program (NOP) til virksomhedens gedeost i saltlage - tidligere kendt under navnet feta - som er en nødvendighed for komme ind på det voksende amerikanske marked.

På grund af den logistiske udfordring er det kun den ene ost, som mejeriet kan sælge til amerikanerne. Men den satsning kan i sig selv også blive en forholdsvis stor eksport, oplyser Tom Soling, som af konkurrencehensyn til gengæld ikke vil oplyse virksomhedens omsætning.

Mejeriet blev i juni i år 100 pct. ejet af Solhvervsfonden.

For Solhvervsfonden gælder det ikke nødvendigvis om at tjene mange penge, men virksomheden skal drives professionelt.

Bæredygtighed


»Vi har fået en ejer med en voldsom vilje til at investere i Søvind Mejeri. Fonden arbejder for bæredygtighed og er derfor inde i virksomheden som en langsigtet investor, der ikke venter at cashe penge ind på investeringen foreløbig,« siger Tom Soling.

Han overtog direktørposten efter Mogens Kirk, som genoptog produktionen på det ellers nedlagte Søvind Mejeri i 1996. Mogens Kirk er i dag løst tilknyttet mejeriet, bl.a. som ekstern konsulent på BRC-certificeringen.

maria.dalhoff@jp.dk

Læs også