Alle vil have en Arne Jacobsen

Danske designmøbler har aldrig solgt så godt som nu, og det er ikke kun i Danmark, men i hele verden. Nu vil rige russere også høre eventyret om ”Ægget”, ”Svanen” og alle de andre, der med tiden blev tidløse designs.

Der var engang et ”Æg” og en ”Svane”. De blev designet af en kendt dansk arkitekt, der havde fået til opgave at designe møbler til et fint nyt hotel, der blev bygget i staden. På hotellet nikkede folk anerkendende af de nye møbler, men købe dem selv ville de ikke. Der skulle gå flere år, før de begyndte at holde af de nye møbler med de runde former. Først i 1960'erne så befolkningen den sande skønhed i ”Ægget” og ”Svanen”, og siden er møblerne blevet elsket af hele landet og resten af verden.

Historien om ”Ægget” og ”Svanen” kender mange.

Især dem, der har bare lidt forstand på design, kan sagtens nikke genkendende til navnene på Arne Jacobsens populære klassikere. Møblerne har omkring 50 år på bagen, men alligevel er der aldrig solgt så mange som i dag.

»Danskerne efterspørger i dag mere end et møbel. De søger en oplevelse, og så skal møblet ikke bare være funktionelt, men også fungere som et smukt kunstværk i hjemmet,« oplyser pr-manager i Fritz Hansen Jan Helleskov og forklarer, at folk i stigende grad er blevet mere interesserede i design og gennem det vil promovere deres egen stil.

»Engang skulle man gå i alle de rigtige mærker for at være noget. Sådan er det ikke længere. Nu kan man godt gå med en dyr taske iført et par billige jeans, og det fænomen er også kommet til møbelbranchen. Danskere i dag kan godt bruge over 60.000 kr. på ”Ægget” og så sætte det sammen med billige møbler fra Sverige eller fra det lokale loppemarked.«

Kvalitet i top
På bordet bag ham ligger netop ”Ægget”. Dog ikke i den form, som man kender det, men helt fladt, da der stadig kun er betræk. Bøjet over det står Anka Horvat og inspicerer nøje det mørkebrune læder. Finder hun den mindste fejl, bliver det smidt over i en voksende bunke af kasserede materialer.

»Når man køber produkter herfra, kan man være sikker på, at alt er af den bedste kvalitet. Alt er håndlavet, og kigger man på Ankas arbejdsproces, ligner den meget den, som man også brugte for snart 50 år siden, da Ægget blev lavet her første gang,« forklarer Jan Helleskov.

Mens salget i Danmark aldrig er gået bedre end nu, forventer pr-manageren alligevel, at omsætningen de næste par år vil fortsætte opad.

Foruden de velkendte klassikere producerer møbelfabrikanten i stigende grad møbler af nye designere fra både ind- og udland.

Nye møbler på vej
Igennem de seneste tre til fire år har firmaet gennemgået en fornyelse, hvor der især er blevet fokuseret på produktudvikling af nye møbler. Fritz Hansen er mere end ”Ægget”, ”Svanen” og ”Syveren”, og det skal nu tydeligere frem.

Blandt de nye designere er danskeren Kasper Salto, som Jan Helleskov spår en stor fremtid.

»Der kommer nok aldrig en ny Arne Jacobsen eller en ny Poul Kjærholm, og som ung designer skal man heller ikke gå efter det. I stedet håber vi, at designerne vil producere flotte møbler, der engang kan blive bestsellere.«

Blandt dem, som han selv gætter på vil blive en bestseller engang, er Space-stolen, der er designet af tyskerne Jehs+Laub. Der skal dog mange til, før den når at sælge ligeså mange som firmaets bedst sælgende. Siden debuten i 1955 har ”Syveren” nemlig solgt over seks mio. eksemplarer på verdensplan. Ikke desto mindre fortsætter efterspørgslen. Således kommer en voksende del af omsætningen i dag fra nye markeder som f.eks. Kina, hvor den rigeste del af middelklassen aldrig kunne drømme om at købe de kopier, der ellers ivrigt produceres i landet.

Russerne er med
Også i Rusland har man fået øjnene op for de gamle danske designs.

»I Rusland kender de ikke historien bag ”Ægget” og ”Svanen”, og den historie viser de rige russere i stigende grad interesse for. For dem er det ikke længere nok med store biler og guld. Nu skal deres hjem også vise, at de har penge og stil, så der ligger et stort potentiale for os,« fortæller Jan Helleskov.

Umiddelbart ser han ikke noget, der kan få omsætningen til at falde på kort sigt. Det eneste, der bekymrer, er det stigende problem med kopivarer, som i stadig højere grad finder vej til Danmark.

Det kender de også til hos Erik Jørgensen Møbelfabrik i Svendborg. Foruden Erik Jørgensens egne designs producerer møbelfabrikanten blandt andet også en stor del af Hans J. Wegners og Poul Volthers møbler.

Samarbejde med Skat
»Vi ser meget alvorligt på problemet, og vi gør alt, hvad vi kan for at bekæmpe det,« fortæller adm. direktør Niels Jørgensen og forklarer, at selskabet gennem samarbejde med Skat for et halvt år siden opsnusede en leverance på 150 kopier af den kendte ”Corona”-stol, der i uld koster omkring 23.500 kr.

Ligesom hos Fritz Hansen rammer kopiproblemet dog ikke hårdere, end at omsætningen også her er steget støt de seneste år.

»Efter år 2000 - eller især efter 2001 - er verden blevet mere uoverskuelig, og det gør hjemmet til værested og samlingspunkt. Ønsket om et pænt og harmonisk hjem er derfor blevet større, og det kan mærkes i møbelbranchen i dag,« fortæller Niels Jørgensen.

gitte.knudsen@jp.dk

Læs også