Bilisterne kigges over skulderen

Om få år vil alle biler være udstyret med en sort boks, der fortæller forsikringsselskabet, hvor, hvornår, hvordan og hvor langt der køres. Danskerne er bare ikke parate endnu.

De kommende år bliver prisen på bilforsikringen skræddersyet. Overvågningsbokse sætter forsikringsselskabet i stand til at prissætte risikoen præcist, ud fra hvilke veje, hvilken tid på døgnet, og hvor hurtigt der køres.

I dag er postnummer, førerens alder og antal kilometer på vejene om året nogle af de parametre, der bestemmer præmiens størrelse. Men prissætningen skal yderligere finpudses.

Britiske Norwich Union har allerede nogle år tilbudt kunderne, at de kan spare 30 pct. på bilforsikringen, hvis de får installeret en sort sladderboks. Den bruges til at udregne den præcise præmie.

Blandt andet koster de kilometer, som unge kører efter kl. 23, dyrt, mens deres forældres præmietaksameter tikker ekstra hurtigt i myldretiden fra kl. 7 til kl. 10.

Længst herhjemme er Alka Forsikring, der fra maj har tilbudt bilister 40 pct. rabat på præmien, hvis de får installeret en sort boks og lader selskabet se, om færdselsreglerne er overholdt i forbindelse med biluheld.

Godt tilbud til unge
»Det er et godt tilbud særligt til unge, som jo skal betale høje forsikringspræmier. Vi overvåger ikke, om folk overholder færdselsloven. I tilfælde af uheld bestemmer de selv, om de vil give os informationerne fra boksen. Det er et første skridt, og vi er meget bevidste om, at vi kan bruge boksen til endnu flere informationer, men for os er det et spørgsmål om ikke at indføre tingene, før kunderne er parate,« siger direktør Henrik Grønborg, Alka Forsikring.

Alkas bokskunder risikerer, at selvrisikoen øges med 1.000 kr. pr. km/t - ud over de første fem kilometer - der er kørt for hurtigt. De kan også sige nej til at udlevere oplysningerne, hvorved deres selvrisiko stiger.

Codan, Tryg, Alka og Topdanmark har det seneste år gjort antallet af årligt kørte kilometer til et af punkterne, der afgør kundernes præmie. Selskaberne vil gerne gå endnu videre.

»Vi overvejer at indføre bokse for at bruge oplysninger om kørselsmønster til at bestemme den mest nøjagtige pris på forsikringen. Det kan være oplysninger om, hvor mange kilometer man kører, men også hvor og hvornår man kører. Vi venter på, at teknologien bliver billigere og mere sikker. Og på at det ikke føles for besværligt for kunderne. Om få år vil alle nye biler formentlig være udstyret med sådan en boks,« siger udviklingschef Tine Rottbøll, Codan Forsikring.

Topdanmark medvirker i et forsøg med Aalborg Universitet og det tidligere Aalborg Amt, hvor en boks advarer kunderne, så snart farten har sneget sig op over det lovlige. Her har det været svært at få tilstrækkeligt med frivillige.

»Forsøget i Aalborg viser en klar forbindelse mellem fart og ulykker, men også at danskerne ikke vil overvåges. Derfor venter jeg på den ene side en videreudvikling af forsikringerne i retning af at prissætte fart og specielle veje de kommende år. Men vi vil på den anden side ikke gøre det så hurtigt, at vore kunder ikke er parate til det,« siger privatkundedirektør i Topdanmark Erik Adrian og tilføjer:

»Hvis vi på et tidspunkt får roadpricing herhjemme, vil det være oplagt at benytte lejligheden til indføre tarifering ud fra, hvornår kunderne er på vejen etc.«

lene.andersen@jp.dk

Læs også