Aviser tjener på valget

De politiske partier har brugt millionbeløb for at vinde vælgernes gunst under valgkampen.

Og det luner godt i avisernes annonceregnskaber. »Et valg betyder jo, at vi får en masse omsætning, som vi ikke havde regnet med, og det har en mærkbar betydning for os,« siger annoncedirektør Henrik Børjesson fra Politiken. Og den melding overrasker ikke Flemming Hansen fra Center for Marketing Kommunikation på Handelshøjskolen. »En valgkamp giver helt klart et boost til avisernes økonomi, og den ekstra indtægt går lige ned på bundlinjen,« siger han til Ritzau. Især de aviser, der har velbesøgte onlineaviser, blev valgkampens sande vindere. Samtlige partier har nemlig brugt færre penge på at annoncere i de trykte aviser og flere på at få deres budskaber ud via internettet. Eksempelvis har SF brugt 75 pct. af partiets samlede valgbudget på at annoncere online. »Vi har haft en mangedobling af annonceringerne på politiken.dk, mens vi har solgt færre annoncer i selve avisen. Derfor har den samlede annoncering i Politiken været større end ved sidste valg,« siger Henrik Børjesson.



/ritzau/

BRANCHENYT
Læs også