Kundeflugt hos Post Danmark

MAGASINPOST Post Danmark har tabt 8-10 pct. af markedet for magasinpost i løbet af Citymails første år i Danmark, lyder postens egen vurdering.

Udgivere af blade og magasiner flygter i stort tal over til Post Danmarks konkurrent på Sjælland, Citymail.

Ifølge formanden for Dansk Fagpresse, Christian Kierkegaard, har omkring 50 af organisationens 360 medlemmer fravalgt posten i Citymails dækningsområde på Sjælland. Men netop nu er udgiverne i gang med at forhandle næste års priser, og derfor vil udviklingen tage til, spår Kierkegaard:

»Der kommer nye til hver dag, og når vi når årsskiftet, vil jeg tro, at tallet er væsentligt højere,« siger han.

Dansk Fagpresse har i årevis skreget på mere konkurrence, men før Citymails indtog i og omkring Storkøbenhavn er tiltag fra både Bladkompagniet og Forbrugerkontakt slået fejl.

Citymail har succes
Citymail, der først gik i aktion i Danmark i januar i år, har dog været i stand til at levere uden alt for mange fejl, og det har givet blod på tanden hos udgiverne. Dansk Fagpresse opfordrer nu åbenlyst sine medlemmer til at undersøge muligheden for et skifte.

»Vi ser gerne, at så mange som muligt skifter til Citymail, fordi det vil være med til at styrke konkurrencen. Hvis Citymail får en større markedsandel, kan det danne grundlag for, at selskabet kommer længere ud i landet end blot på Sjælland. Vi ser gerne, at de bliver landsdækkende,« siger Christian Kierkegaard.

Vicedirektør i Post Danmark, Anders Due, bekræfter tabet af kunder, men han vurderer, at det primært er mindre udgivere, der indtil videre har skiftet leverandør.

»Det kan godt være et betydeligt antal kunder, men volumenmæssigt er det ikke så voldsomt,« siger Anders Due, der vurderer, at posten har tabt 8-10 pct. af et marked, der løber op i et trecifret millionbeløb.

»Jeg vil ikke sige, at vi er bekymrede, for det er klart, at når der kommer nye konkurrenter ind på et marked, som vi har haft 100 pct., så er der kun de 100 pct. at tage fra. Men vi holder øje med, om der sker større skred, for det er vigtigt for os at fastholde så store volumener som muligt,« siger han.

Post Danmark har lanceret prisforhøjelser på magasinpost fra nytår, mens Citymail helt uhørt har varslet prisfald.

Protest-år i 2008
Morgens Kristensen er direktør i Portoservice, der lever af at poole magasin- og bladpost for udgiverne med det formål at opnå volumenrabatter, og han tror, at 2008 bliver et protest-år rettet mod Post Danmark.

»Vi kommer til at flytte rigtigt mange over til Citymail,« siger Mogens Kristensen.

Anders Due siger, at Post Danmark vil »kæmpe fra blad til blad«, men posten har ikke en ny prisliste i baghånden:

»Vi regner ikke med at gå ud på et persisk tæppemarked, hvor der er dagspriser på magasinpost. Så skal der ske et meget betydeligt skred i markedet. Og at Citymail underbyder os er ikke overraskende,« siger han.

Læs også