Star Wars-succes plager LEGO

LEGO kan ikke følge med efterspørgslen på Star Wars-produkterne og investerer nu i øget produktion op til jul. Ellers løber butikkerne tør igen i år.

LEGO må opgive at indfri sine egne forventninger om at få fuld styr på produktionen og leveringen i år. Salget af Star Wars-produkter er gået så godt, at legetøjskoncernen stadig har svært ved at følge med efterspørgslen.

»Vi følger stadig vores mål om kun at bruge 80 pct. af produktionskapaciteten. Det er lykkedes for de fleste linier, men Star Wars-produkterne sælger vi betydeligt mere af end ventet, så her kører vi på fuld kapacitet,« siger koncerndirektør Iqbal Padda.

Mere fleksibilitet
Kun at udnytte 80 pct. vil give LEGO mere fleksibilitet og dermed sikkerhed for, at koncernen kan efterkomme den efterspørgsel, der måtte komme på legetøjet.

Men på Star Wars-produkterne kører alle maskiner altså for fuld damp for at følge med, og allerede nu har LEGO indset, at det stadig ikke er nok, hvis kunderne ikke skal gå forgæves i julehandlen.

»Butikkerne signalerer, at salget af Star Wars-produkterne også bliver meget stærkt i andet halvår, så vi har besluttet at investere i at øge produktionen i de kommende måneder,« siger Iqbal Padda.

Også i foråret investerede LEGO ekstraordinært 100 mio. kr. i at udvide produktionen. Iqbal Padda vil ikke sætte beløb på denne gang.

I forvejen har LEGO kæmpet med problemer i forbindelse med, at den internationale koncern Flextronics har overtaget langt det meste af LEGO's produktion, som foregår i Ungarn. Tjekkiet og Mexico. Det har været sværere end ventet, og det kører fortsat ikke helt glat.

»Generelt går det godt, men når man beslutter at flytte så meget produktion, giver det hele tiden udfordringer og små problemer. Men vi holder planen,« siger direktøren.

Sidste jul løb stort set alle butikker, ikke kun i Danmark men også på store markeder som USA og Tyskland, tør for en række Star Wars-produkter, fordi seriens succes kom bag på ledelsen. Det samme gjaldt en række andre serier, f.eks. nogle af produkterne i Duplo-linien og LEGO City-linjen.

»Vi arbejder meget tæt sammen med forhandlerne og butikkerne og hører, hvad efterspørgslen er. Vi bliver aldrig perfekte. Men jeg håber i den grad, at vi er blevet bedre end sidste jul,« siger Iqbal Padda.

BRANCHENYT
Læs også