Store krav til velhaverbanker

Der er en øget kamp om at holde fast på de velhavende danskere i banken. Det stiller store krav til medarbejderne, mener bankekspert Bjarne Jensen.

Der er flere rige danskere end nogensinde. Det stiller større krav til bankernes kundehåndtering. I stedet for at tjene penge på at lange lån over disken, gælder det nu om at distancere sig på særlige ydelser, herunder god investeringsrådgivning og tilknyttede eksperter i f.eks. pensioner, forklarer den uafhængige bankanalytiker Bjarne Jensen.

»Det er ganske anderledes end at sælge lån elektronisk på nettet. Det er det nemmeste i verden. I dag er det kompentencer, der skal til for at servicere de kunder, som man kæmper om. Det kræver et højere videns- og uddannelsesniveau hos medarbejderne.«

Ifølge Bjarne Jensen foregår servicen til de velhavende kunder på flere forskellige planer. Bankerne er f.eks nødt til at sprede deres paletter med løbende investeringsporteføljer, der hele tiden investerer kundernes penge, sende dem videre til de rigtige revisorer og sørge for at hjælpe dem til at investere i f.eks. ejendomme i udlandet. »Sagen er jo, at der er en øget konkurrence om kunderne i disse år. Bankerne forsøger at få kunderne ind som helkunder, og kan de ikke servicere dem godt nok, er der nok andre, der kan.«

Flere rige
Det er ifølge bankeksperten udviklingen i samfundet med flere og flere rige som følge af virksomhedssalg, friværdier og andet, der har giver udslag i skiftet i kundebetjening. Desuden er det i dag mere legitimt at bruge af sin formue i den tredje alder i stedet for at efterlade den som arv til børnene. Derfor er f.eks. nedsparingslån populære.

Bjarne Jensen mener, at udviklingen især lægger et pres på de mindre banker.

»Det kræver en stærk vidensbase at servicere kunderne på det her niveau. De helt små har lidt svært ved at levere det, der skal til. Det kræver i høj grad, at der satses på det - og det koster investeringer.«

En af de banker, som er god til de velhavende kunder, er Ringkjøbing Landbobank, forklarer Bjarne Jensen:

»De, der har fat i det, er vinderne. De skal være gode til at håndtere de rige kunder. Ringkjøbing Landbobank er en af dem. Den har selvtilliden, er smækfyldt med energi og så har den tjent penge, så den har noget at investere. Desuden er de i banken nogle nærige hunde, der ikke giver en krone ud uden at få noget igen. Det er en god ting i disse konkurrencetider,« mener Bjarne Jensen.

BRANCHENYT
Læs også