Kyllingen & kamphanen

De stod af cyklen med få timers mellemrum.

Først Kyllingen, hvis udelukkelse fra Tour de France næppe er forbigået nogens opmærksomhed, med mindre man har holdt sin sommerferie på planeten Pluto.

Derefter kamphanen fra Kvægtorvet, adm. direktør for TV 2 Per Mikael Jensen, hvis helt og aldeles uventede sortie vakte furore, der i mediecirkler ikke står meget tilbage for balladen om Kyllingen.

Der er lighedspunkter. Begge har de med stor egoisme forfulgt deres mål og er nået langt. Ingen af dem er blevet taget i at anvende præstationsfremmende stimulanser. Alligevel har de - inden for hver deres metier - ligget i udbrud så langt foran hovedfeltet, at det har vakt debat om holdbarheden af deres form og om de midler, hvormed den er opnået.

Men mens Kyllingen blev gelejdet ud mod sin vilje og i noget, som minder om vanære, hoppede kamphanen selv over trådhegnet, fordi han blev tilbudt det lukrative drømmejob som topchef for gratisavisimperiet Metro International.

Regnebrættet over Kyllingens bedrifter skal ikke gøres op her, men hvad har Per Mikael Jensen egentlig udrettet på TV 2?

I kort sammendrag kan man sige, at han har fortsat en strategi, som skal nedbringe stationens alt for store afhængighed af tv-reklamer. Han har forceret udbygningen af TV 2's digitale platforme, og han har foretaget store organisatoriske ændringer på hovedkanalen.

Blandt de projekter, som han har lanceret, ligner TV 2 Sport en mulig vinder, TV 2 Radio en sandsynlig taber og TV 2 News noget midt imellem.

På den digitale front har TV 2 det seneste år taget et stort skridt fremad og markeret sig som en spiller med ambitioner om at blive markedsledende.

På hovedkanalen er det uklart, hvor stærk moralen er i kølvandet på voldsomme omvæltninger og chefens pludselige faneflugt. Men markedsandelen er faktisk steget.

Alt i alt 15 måneder, der har trukket TV 2 mindst et hanefjed i den rigtige retning.


Men det er ikke primært resultaterne, som har gjort Per Mikael Jensen til noget af en celeber mediestjerne. Det er evnen til at sælge sig selv og sit projekt.

I en branche med mange ferme journalistiske håndværkere, professionelle meningsmagere og kompetente administratorer er det stadig få ledere, som kan sammenkæde det mediemæssige, det kommercielle og det strategiske - og melde ud i klartekst.

Det er en færdighed, som har fremtiden for sig - og i netop den egenskab har Per Mikael Jensen nok sat en ny standard.

Evnerne vil han snart få brug for, når han fra november skal forsvare trøjen hos Metro, der de seneste måneder har været ude i en nervepirrende nedkørsel på aktiemarkedet.

Meget kan man sige om Per Mikael Jensen. Men nogen kylling er han ikke.

BRANCHENYT
Læs også