Georg Jensen fyrer direktør

Efter skuffende økonomiske resultater fyrer Georg Jensen direktøren og sætter en ny mand ind. Den nye skal have både salg og overskuddet.

Bestyrelsen i smykkeselskabet Georg Jensen har fyret sin adm. direktør, Hans-Kristian Højsgaard, som kom til selskabet for fire år siden. Officielt er afskedigelsen sket »efter gensidig overenskomst«, men ikke mere gensidigt end, at Hans-Kristian Højsgaard beklager beslutningen.

»Jeg er ked af ikke at få lov at fuldføre missionen. Men i mine 22 år i luksusvare-branchen har jeg altid været udvikleren, den som bygger om og lægger ny strategi. Nu har ejeren besluttet, at kagen skal skæres anderledes,« siger Hans-Kristian Højsgaard.

Georg Jensens bestyrelsesformand, Lars Nørby Johansen, understeger, at Hans-Kristian Højsgaard har leveret den strategiændring, han blev ansat til, især at vende sig mod markedet for meget kostbare smykker med guld og diamanter. De udgør nu »en pæn del af omsætningen,« siger Lars Nørby Johansen.

Svage resultater
Men han er ikke tilfreds med de økonomiske resultater, som sidste år udmøntede sig i et minus på 36 mio. kr.

»Nej, man kan ikke være tilfreds med det resultat, vi fik sidste år. Vi har dog fået et pænere resultat for første kvartal i år,« siger Lars Nørby Johansen.

Har du så heller ikke være tilfreds med Hans-Kristian Højsgaards indsats? »Det er klart, at strategiændringen har vi været glade for i bestyrelsen. Men det skal ikke være nogen hemmelighed, at de økonomiske resultater har været skuffende,« siger formanden.

Georg Jensen og søsterselskabet Royal Copenhagen er ejet af kapitalfonden Axcel, og herfra er der opbakning til ledelsesskiftet - og også til formandens utilfredshed med de økonomiske resultater.

Større potentiale
»Vi tjener ikke de penge, vi skal, og som virksomheden har potentiale til. Et kendt brand som Georg Jensen skal kunne tjene flere penge,« siger adm. direktør i Axcel, Christian Frigast.

Den økonomiske balancegang i Georg Jensen følges med stor spænding af den øvrige branche. Det er risikabelt for en varemærkevirksomhed som Georg Jensen at skifte fokus på et nyt marked, nemlig de meget velhavende kunder, uden at miste fokus på kernekunderne, som i årevis har købt de knap så kostbare Georg Jensen-produkter, dvs. både lysestager, smykker og julepynt.

Det er netop den balance, den nye direktør, Ulrik Garde Due, skal finde. Han kommer fra luksusmærkevarevirksomheden Burburry, som netop med stor succes er blevet relanceret.

»Han har de kompetencer, vi har brug for. En måde at løfte indtjeningen på er at sælge noget mere, og vi har ikke solgt så meget som konkurrenterne. Ulrik Garde Due skal fokusere mere på salg og driften og at gennemføre den strategi, vi har lagt,« siger Lars Nørby Johansen.

BRANCHENYT
Læs også