SAS-chef klar til statsligt aktiesalg

Efterhånden som luftfarten er blevet fri, er der intet til hinder for en privatisering af SAS, mener koncernchefen. Men det er helt op til ejerne, pointerer han. Koncernchef Jan Stenberg ser ingen hindringer for, at SAS bliver et fuldt privatiseret selskab på linie med en række europæiske flyselskaber, der har kappet båndene til de statslige ejere. Men han ønsker ikke at skubbe til udviklingen og dermed blive inddraget i et følsomt politisk spil. Udspillet må komme fra ejerne.

»Historisk har statens involvering været en garant for, at private interesser ikke udnyttede en monopolsituation. Men efterhånden som luftfartsindustrien er blevet dereguleret, er der ingen hindringer for, at SAS privatiseres,« siger koncernchef Jan Stenberg, SAS.

Den tyske partner Lufthansa har for nylig gennemført en succesfuld privatisering, der i høj grad var drevet frem af topledelsens visioner. I Air France har topchefen stillet som en betingelse for at fortsætte på posten, at staten løsner sit greb om selskabet.

Ingen anbefalinger

»Ledelsen i SAS vil ikke komme med anbefalinger eller foretage analysearbejde om dette emne. Det er alene op til ejerne at beslutte, om de vil bevare eller nedbringe ejerandelen.

Han understreger, at den nuværende ejerstruktur, hvorunder de tre skandinaviske stater ejer 50 pct. af aktierne, ikke begrænser udfoldelsesmulighederne for SAS.

»Intet forhindrer os i at træffe beslutninger, som privatiserede selskaber som Lufthansa og KLM kan træffe,« siger Jan Stenberg.

Bestyrelsen i SAS har ved flere lejligheder gjort opmærksom på, at tendensen i luftfartsindustrien er, at staten reducerer sin aktiebeholdning eller afhænder aktierne i de nationale flyselskaber. Dermed giver bestyrelsen udtryk for, at det vil være en god ide, hvis man gjorde det samme i Skandinavien.

Tilsagn fra personalet

Også en række af de tungeste personaleorganisationer Danmark og i Sverige har opfordret til en øget privatisering af SAS. De mener, det vil give selskabet flere manøvremuligheder i en luftfartsindustri ræget af globel forandringer.

Men prøveballonerne er flere gange skudt ned af den danske trafikminister Sonja Mikkelsen (S), der ikke vil give slip på arvesølvet.

Til Jyllands-Posten har trafikministeren dog sagt, at hun gerne vil være med til at overveje en model, hvorefter staten sælger ud af sine aktier til medarbejderne.

Men på den front kommer der heller ikke et initiativ fra ledelsen.

»Jeg vil ikke afvise, at det kan have en psykologisk effekt, men det er ikke noget, vi har planer om,« siger Jan Stenberg.

..

BRANCHENYT
Læs også