Avisregnskab med mislyde

Blot tre måneder efter generalforsamlingen, der præsenterede udsigten til nok et trecifret overskud før skat, har Berlingskes bestyrelse og koncerndirektion trukket i land.

»Et primært driftsresultat, som går tilbage med 37 procent - det kan jeg ikke sige noget godt om,« siger koncernchef Joachim Malling om de halvårstal, som blev offentliggjort efter bestyrelsesmødet i avishuset i går eftermiddags.

Omsætningen går ellers frem, fra 1,37 mia. til 1,42 mia. kroner. Men koncernoverskuddet før skat daler fra 56 til 45 mio. kroner.

Konkurrence

Forklaringerne på det faldende overskud pakkes ikke synderligt ind. I regnskabsmeddelelsen skriver bestyrelsen: »Resultatet er påvirket af en fortsat intensiv konkurrence på avissalg, samt et svagt annoncemarked.«

Det er især aviserne B.T. (helejet) og Århus Stiftstidende, som har tabt oplag, mens søndagsaviserne har holdt skansen, og distriktsbladene er gået frem takket være opkøb og nye udgivelser.

Joachim Malling varsler en fornyet markedsføring af B.T. Avisen skifter netop nu endnu engang ledelse, idet Kristian Lund tiltræder som nye chefredaktør.

I halvårsmeddelelsen skriver Berlingske-ledelsen, at koncernen fortsat er »vel rustet« til den forventede udvikling og konkurrencen. Koncernen har en egenkapital på 761 mio. kroner og dermed en soliditet i forhold de samlede aktiver på 46 procent.

Svagt marked

»Jeg kan ikke påtage mig noget ansvar for, at annoncemarkedet faldt så meget bort i første del af året. Alle er enige om, at det er et svagt marked. Alle aviser, i forskelligt tempo, ser den tilbagegang. Men vi arbejder med reduktioner af omkostningerne,« siger Joachim Malling.

Hverken Malling eller den afgående bestyrelsesformand Ole Scherfig lægger skjul på, at der bl.a. skal rationaliseres i de tekniske funktioner, hvilket i store træk er blandt typografer og i pakkeriet efter de seneste års investeringer i ny teknik og nyt pakkeri.

Fællestillidsmand for redaktionen på Berlingske Tidende og Weekendavisen, Jens Langergaard, siger, at han indtil videre er »mest spændt« på, hvad rationaliseringerne og formandsskiftet indebærer:

»Hvis det bare handler om at skære ned, så er det noget skidt. Men jeg håber, at den nye bestyrelsesformand og direktion vil se på, at hvordan Berlingske kan indtage en førerposition, også når det gælder nye medier, så vi kan udnytte vores ressourcer anderledes og bedre.«

..

BRANCHENYT
Læs også