Seertab truer TvDanmark

Tvunget af uventet lave seertal har TvDanmark - som selv kalder sig klassens frække dreng i TV-verdenen - adskillige gange i løbet af den seneste måned sendt flere reklamer end tilladt. Det viser optællinger fra Gallup og flere mediebureauer og konkurrenter. Reklamereglerne skal overholdes for at bevare de lokale sendetilladelser. Ifølge optællingerne har TvDanmark overtrådt grænsen på 15 pct. reklamer af hele sendefladen godt halvdelen af dagene de første tre uger i oktober. Og så regnes "Natteravnen" som et program, selv om der i realiteten er tale om et computerstyret spil, der tidligere er blevet kritiseret for at være skabt på kant med reglerne.

TV 2 angriber overskridelser

Overtrædelserne opstår, fordi TvDanmark har fået færre seere end forventet - og dermed er nødt til at vise reklamerne flere gange for at give annoncørerne det seertal, de har betalt for. Og det har så sendt TV-stationen på den gale side af reklame-grænsen, bekræfter Jan Møller, TV director hos mediabureauet Carat.

Også på mediebureauet TMP bekræfter direktør Morten Stig, at TvDanmark i længere tid har gået "lige til grænsen":

»Det kan kan give problemer, når seertallene ikke lever op til de store forventninger, TV-stationen har haft. I det hele taget har de haft for stærk fokus på volumen og salg af reklamer fremfor programmer og seertal,« argumenterer Morten Stig.

Hos TV 2 Reklame beklager direktør Henrik Dyring, at overtrædelserne kan skade hele branchens troværdighed over for seerne. Selv bruger TV 2 mindre end 10 procent af sendefladen på reklamer affrygt for at skræmme seerne væk.

»Det er klart, at de bør overholde reglerne, fordi seerne tror, at alle TV-stationer bare sender for mange reklamer,« siger han og understreger, at overtrædelserne ikke har direkte økonomisk indflydelse på TV 2.

TvDanmark-direktør Jesper Sehested Lund afviser, at selskabet overskrider grænsen løbende.

»Men det er rigtigt, at vi bruger ekstremt meget sendetid på reklamer for tiden. Vi har solgt godt, og når vi ikke har helt så høje seertal som regnet med, må vi sende reklamerne flere gange end planlagt,« siger Jesper Lund.

Sendetilladelse i fare

Steen Christiansen , direktør for mediabureauet Initiative Universal, kalder det et simpelt spørgsmål om udbud og efterspørgsel:

»TV3 og TV 2 oplever det også i perioder, især i højsæsonen september-november. Når man sælger mere, end man får på sit lager, så går det galt,« siger han - underforstået at lageret er antallet af danske TV-kiggere.

»Man kan ikke bare trykke flere sider som i en avis eller smække bedre film og programmer på. Og det er alvorligt for TvDanmark, nu da forhandlingerne om hele år 2000 starter,« siger Steen Christiansen.

En overtrædelse af reklamegrænsen kan i yderste konsekvens koste TvDanmark sendetilladelsen og dermed blive katastrofal for den ambitiøse TV-station. Afgørelsen ligger hos Det Fælles Fjernsynsnævn i Københavns Amt, hvor sekretariatschef Erling Rørdam dog ikke kan forestille sig en direkte fratagelse af tilladelsen. I først omgang i hvert fald.

»Vi har brug for dokumentation og materiale om sagen. Men hvis der er tale om overtrædelse, vil vi give TvDanmark et påbud om at overholde grænsen, da der ikke har været tale om tidligere overtrædelser,« argumenterer han.

læs også side 7

..

BRANCHENYT
Læs også