Stor rift om DSB's stykgods

Danske transportkoncerner står i kø for at sikre sig stykgodsdivisionen i DSB.

Statsbanernes ledelse og bestyrelse har klart meddelt, at aktiviteterne inden for stykgods ikke hænger sammen rent økonomisk. Desuden passer stykgodset ikke ind i planer hos DSB Gods om internationale alliancer. Politikerne på Christiansborg og trafikminister Sonja Mikkelsen (S) har netop bedt DSB's ledelse om en redegørelse for stykgodsets fremtid i DSB Gods, så der kan træffes en afgørelse om salg.

Samtidig står køberne allerede i kø. I går var det børsnoterede DSV - De Samvirkende Vognmænd, som viste stor interesse for DSB Gods. Flere andre er også klar. Danske Fragtmænd, som består af 30 fragtcentraler og 220 fragtmænd rundt om i landet, ser store fordele ved køb af eller samarbejde med stykgodset i DSB.

»Vi har gennem flere år gjort opmærksom på det uheldige i, at vi er i direkte konkurrence med DSB Gods, som er skattefinansieret. Allerede i august gjorde Danske Fragtmænd trafikministeren opmærksom på, at vi er interesseret i at overtage stykgodsdivisionen. Det tilbud står ved magt, og vi er klar til forhandling når som helst,« siger adm. direktør Kjeld Frederiksen, Danske Fragtmænd.

Flere løsninger

DSB's bestyrelsesformand Børge Munk Ebbesen siger til Jyllands-Posten, at der ikke kun opereres med salg, når stykgodsets fremtid skal fastlægges. Der kan også blive tale om eksempelvis fusion, alliance eller andre løsninger. Det er Danske Fragtmænd også indstillet på.

»Hvis det sker på forretningsmæssige vilkår er vi også interesseret i et strategisk samarbejde. Danske Fragtmænd og DSB Gods har store muligheder for synergi, da vi opererer inden for samme forretningsområder og begge er landsdækkende. Vi glæder os til at blive indbudt til forhandling.« siger Danske Fragtmænds adm. direktør.

Hos en anden af landets større transportselskaber, Leman A/S, der ejes af Fragta-koncernen, er der også opmærksomhed om DSB Gods.

»For mig at se er der dog i øjeblikket tale om politiske udmeldinger fra alle parter. Vi kan da også let sige, at vi vil købe selskabet. Men der er altså tale om aktiviteter, som er forbundet med en lang række forpligtigelser, og derfor er efter vores opfattelse ikke realistisk at handle et selskab som dette i et snuptag,« siger adm. direktør Hardy Petersen.

..

BRANCHENYT
Læs også