Borgerlige ude af DSB-aftale

Trafikminister Sonja Mikkelsens diesel-afgift er kommet i vejen for en bred økonomisk aftale for DSB.



Forhandlingerne om en ny bred, økonomisk aftale for DSB brød onsdag sammen, da Venstre, Konservative og Dansk Folkeparti blev smidt ud fra forhandlingerne hos trafikminister Sonja Mikkelsen (S).

De tre borgerlige partier kræver, at regeringen fjerner forslaget om en dieselafgift på 25 øre pr. liter, der skal skaffe 300 mio. kroner i statskassen. Pengene skal blandt andet bruges på det nedslidte banenet.

Dermed er der lagt op til, at regeringen laver forlig med venstrefløjen og måske Kristeligt Folkeparti og CD, der fortsat sidder med ved forhandlingsbordet.

Ministeren ærgrer sig

»Venstre og konservative krævede vetoret over, at regeringen ikke laver en dieselsafgift i andre sammenhænge. Det kan vi ikke garantere. Det undrer mig, hvor lidt V og K har haft at byde på under tre ugers forhandlinger,« siger trafikminister Sonja Mikkelsen, der ærgrer sig over, at det ikke er lykkedes at skabe et bredt forlig om DSB, som det er kutyme.

»Vi har nået smertegrænsen for, hvor høje afgifter erhvervslivet kan leve med. Trafikministeren fastholder sin dieselsafgift, der skal overføre flere hundrede mio. kroner fra erhvervslivet til DSB. Det er helt uacceptabelt, og de konservative lægger ikke stemmer til en pinsepakke nummer to,« siger den konservative trafikordfører, Kaj Ikast.

Også Venstres trafikordfører, Svend Heiselberg, raser mod trafikministeren.

»Selvom vi efterhånden kender ministeren godt fra Combus-sagen, DSB stykgods og andre skandaler er jeg overrasket over forløbet. Der har været 6-7 møder, hvor Venstre havde fremlagt alternative indtægter og besparelser. Forhandlingerne havde et positivt forløb, men jeg må indrømme, at jeg hele tiden havde en fornemmelse af, at ministeren foretrækker Enhedslisten frem for Venstre,« siger Svend Heiselberg.

De kæmper videre

Kristelig Folkepartis trafikordfører Ole M. Nielsen har ikke som kollegerne fra Venstre, Dansk Folkeparti og de konservative smækket døren i. Han deltager fortsat i forhandlinger om et jernbaneforlig, og mødte derfor sent onsdag aften op hos ministeren for at forhandle videre.

»Jeg ser ingen grund til at gå på nuværende tidspunkt. Tværtimod vil jeg forsøge at få vores forslag aktivt ind i forhandlingerne. Vi vil bl.a. have forbedret togforbindelserne til de yderste egne af landet og have gjort mere ved pendlertogene. Men vi vil heller ikke acceptere, at en forhøjelse af dielselafgiften skal bruges til finansiering af jernbane,« fastslår han, der ikke vil afvise, at han også vil forlade møderne på et tidspunkt.

SF´s trafikordfører Margrethe Auken ser det som en fordel, at V og K er ude af forhandlingerne.

»Nu har vi fået fjernet bremseklodserne, så må vi se om toget kan køre,« siger hun til Ritzau.

Nervøsitet i DTL

Brancheforeningen Dansk Transport & Logistik (DTL) glæder sig over, at Venstre og de konservative står fast på, at de ikke vil være med i en forhøjelse af dieselafgiften.

»Vi vil stadig kæmpe hårdt for at undgå en forhøjelse af afgiften på diesel, da det vil ramme vores branche meget hårdt,« siger adm, direktør Michael Svane, DTL. »Men vi er ikke rolige før vi har passeret de afsluttende forhandlinger om finansloven. Regeringen kan jo vælge at finde sig et flertal et andet sted. Men det vil ikke ske uden modstand fra transportbranchen. Vores medlemmer er fortsat rasende over planer om dieselforhøjelse, og vi vil protestere med alle de lovlige metoder, som findes,« siger Michael Svane.

Forhandlingerne fortsatte ved 22-tiden onsdag aften i Trafikministeriet.

..

BRANCHENYT
Læs også