Tobaks-boom i Polen

Skandinavisk Tobakskompagni har for første gang passeret en milliard i overskud - bl.a. som følge af øget afsætning i Polen.

Den danske tobakskæmpe, Skandinavisk Tobakskompagni, oplever det rene bonanza i Polen. Cigaretsalget boomer.

Successen har været med til at skabe et rekordoverskud, så Skandinavisk Tobakskompagni for første gang har passeret milliarden i overskud. Et overskud på 1,2 mia. kr. efter skat eller en fremgang på 34 pct. er det blevet til i regnskabsåret 1998/99.

I Polen har Skandinavisk Tobakskompagnis House of Prince på et år mere end fordoblet salget af cigaretter i Polen til godt 11 mia. stk. Det er næsten dobbelt så meget som på koncernens gamle profitable hjemmemarked i Danmark.

Totalt sælger koncernen 28 mia. stk. cigaretter i verden.

»Det er salget af vores lokale mærker, der er vokset meget voldsomt i Polen,« siger koncernchef Jørgen Tandrup, Skandinavisk Tobakskompagni.

"Cristal" og "Dark", hedder House of Princes polske cigaretsællerter. Mens det danske "Prince" kun udgør 3 pct. af salget i Polen.

Voksende markedsandel

Det polske cigareteventyr betyder, at House of Prince i Polen kan presse mastodonten Philip Morris. Siden danskerne overtog en polsk tobaksvirksomhed, er markedsandelen steget fra godt 2 pct. til nu 15 pct. af cigaretmarkedet.

Kraftig markedsføring med opbygning af en salgsorganisation på 160 medarbejdere i Polen har været med til at skabe den danske succes.

Det polske boom kommer samtidig med stor fremgang i Sverige. Her er "Prince"-mærket nu blevet det største. Og det samtidig med en generel stigning i cigaretsalget efter noget så udsædvanligt som en afgiftsnedsættelse på cigaretter.

I Danmark har Skandinavisk Tobakskompagni for femte år i træk haft fremgang i salget. Det er en lille fremgang på 0,4 pct., men det skal ses i forhold til en næsten monopolagtig status. Koncernen sælger 6,5 mia. stk. ud af det samlede danske cigaretsalg på 6,8 mia. stk. om året.

»Ligesom Tobaksskaderådet har været ude med, så kan vi også konstatere, at der blandt unge ser ud til at være en stigning i forbruget. Men med kun et års tal er vi meget forsigtige med at konkludere noget,« siger Jørgen Tandrup.

Han hemmeligholder indtjeningen på det danske marked.

»Men den er pæn«, siger Jørgen Tandrup.

Norske tobaksskadesager

Skandinavisk Tobakskompagni købte sidste sommer den gamle, norske producent, J.L. Tiedemanns Tobaksfabrik. Virksomheden har sidste år solgt for næsten en milliard kr. af koncernens samlede salg på 12,4 mia. kr. - excl. afgifter.

I Norge er virksomheden blevet stævnet i to sager om erstatning til tobaksofre. Endnu er der ikke berammet retsmøder i sagerne.

Udbytte på 915 mio. kr.

»Andre steder har der været rumlerier, men det er ikke blevet til stævninger,« siger Jørgen Tandrup.

Koncernen har ifølge Tandrup ikke hensat til erstatninger. Rådet fra jurister er, at markedsføringslovgivningen er sådan i Europa, at en overførsel af de amerikanske tilstande og gigantiske erstatningssager ikke vil finde sted.

Rekordoverskuddet betyder, at aktionærerne kan se frem til et udbytte på 915 mio. kr. - svarende til 245 pct. af aktiekapitalen, korrigeret for egne aktier.

»Man skal være god ved sine aktionærer,« siger Jørgen Tandrup.

Aktionærerne er bl.a. tobaksgiganten British-American Tobacco Company, samt indirekte igennem Sknadinavisk Holding er det de gamle danske tobaksdynastiers pengetanke, Chr. Augustinus Fabrikker, R. Færchs Fabrikker og det børsnoterede C.W. Obel.



..

BRANCHENYT
Læs også