Skagen - en amerikansk succes

Den amerikanske ur-succes Skagen Designs er kommet godt fra start i Europa. I opgørelsen over det netop overståede julesalg i Magasin blev mærkevaren Skagen med de dybe danske rødder det bedst sælgende ur, og den samlede Skagen kollektion tikker mod stort set alle europæiske markeder.

I USA betragtes Skagen Designs som den perfekte repræsentant for den amerikanske drøm. Det er historien om det danske ægtepar Charlotte og Henrik Jorst, der i begyndelsen af 1990'erne flyttede til USA, fik en smart idé om at sælge ure i enkelt dansk design tilsat et strejf amerikansk glamour. Urene fik navn efter ægteparrets foretrukne feriested i hjemlandet, Skagen - et navn som klinger både eksotisk, og som amerikanerne alligevel kan udtale - næsten rigtigt. Fra ingenting voksede Skagen Designs til en gigantsucces. I dag sælges Skagen-urene, solbriller og fyldepenne i alle førende stormagasiner i USA, og virksomheden med base i Reno, Nevada, omsætter for over 200 mio. kr. om året på det amerikanske marked.

Men Europa og specielt Danmark er ikke fortid for Charlotte og Henrik Jorst. I fjor besluttede ægteparret at overføre succesen til Europa. Med udgangspunkt i Gentofte i Danmark. Fra hovedkontoret her kan den europæiske direktør Janne Miller nu med stor tilfredshed sende sit første årsregnskab tilbage til USA...

BRANCHENYT
Læs også