Kort nyt

Forsikring mod terror snart slutFORSIKRINGER Det kan snart være slut med at forsikre sig mod terror. Efter terrorangrebet mod New York den 11. september i 2001 eksploderede prisen på dækning af terror, når forsikringsselskaberne selv skulle genforsikre sig. Nu er prisen så høj, at terrordækningen formentlig forsvinder ved det næste årsskifte. »Vi dækker terror i øjeblikket. Men vi har større og større problemer med at genforsikre os, og der er tale om meget store beløb,« siger vicedirektør i Topdanmark Keld Boeck. Han regner med, at der bliver tale om en koordineret ændring for hele branchen. Prisen er så høj, at selskaberne ikke vil konkurrere på terrordækning, mener han. Desuden kan erstatningerne blive så høje, at der kan blive tale om et selskabs overlevelse i tilfælde af et terrorangreb. /ritzau/

Jordvarme til københavnere ENERGI Går det som planlagt, kan 4000 københavnske fjernvarmebrugere i 2004 få fjernvarme, hvor vandet i rørene er opvarmet med vand fra Jordens indre. Prøveboringen på Amagerværket ved København efter varmt vand i 2,7 kilometers dybde er faldet så heldigt ud, at Hovedstadsområdets Geotermiske Samarbejde (HGS) med DONG i spidsen er indstillet på at investere 133 millioner kroner i en ny boring og et demonstrationsanlæg, der skal gøre det muligt at udnytte 73 grader varmt vand fra undergrunden til at opvarme fjernvarmevand. DONG har allerede sagt ja til at fortsætte jagten på det varme vand under hovedstaden. Det samme har Centralkommunernes Transmissionsselskab, Vestegnens Kraftvarmeselskab og Energi E2, der er partnere i HGS. Men det er Københavns Borgerrepræsentation, der har det sidste ord, og den siger sandsynligvis ja på et møde i februar. /ritzau/ Metro på normal køreplan

METROEN Knap tre måneder efter indvielsen får den københavnske metro fra i dag normal køreplan. Det betyder, at der i myldretiden vil køre tog hvert tredje minut på den centrale strækning mellem Nørreport og Christianshavn, mens der vil være seks minutter mellem togene på resten af linjen. Det var meningen, at der allerede fra åbningen skulle have været tre minutters drift i myldretiden. Men først midt i december vurderede Jernbanetilsynet, at metroen kørte så stabilt, at det var forsvarligt at gå over til tre minutters drift. /ritzau/..

Læs også