Kort nyt

Dårlig dyrevelfærd straffes

LANDBRUG Alt for mange kalve har bylder på leveren, når de ankommer til slagteriet, og derfor skrider slagterigiganten Danish Crown nu ind med straf til landmændene, oplyser DR Syd. Mellem 10 og 12 procent af de kalve, der sendes på slagteriet har bylder på leveren. Det betyder, at leveren må kasseres, og derfor er de danske kreaturslagterier enedes om at indføre et fradrag i landmandens pris på 50 kroner pr. lever, der må kasseres. /ritzau/

Jorton Holding øger resultatet

ARBEJDSMARKEDET Det århusianske selskab, Jorton Holding A/S, der dækker over entreprenørvirksomheden Jorton A/S og tømrerfirmaet Hustømrerne A/S med hovedsæde i Århus, har netop udgivet deres årsrapport. Den viser et tilfredsstillende regnskab med et resultat på 8,7 mio. kr. mod 2,6 mio. kr. i 2001. Resultat af den primære drift udgør 5,4 mio. kr. Blandt andet er koncernens samlede omsætning i forhold til 2001 steget med samlet 35 pct. til 496 mio. kr. I moderselskabet udloddes otte pct. i udbytte til aktionærerne. Egenkapitalen udgør pr. 31. dec. 2002 i alt 81 mio. kr. Det giver en soliditetsgrad på 39 pct. På baggrund af det nye regnskab forventer ledelsen også et positivt resultat for 2003. peam

Nedskæring forsinker busudbud

TRAFIK Vejle Amts Trafikselskab, V.A.T., har udskudt et udbud af bybuskørslen i Kolding i fire måneder på grund af regeringens beslutning om at skære tilskuddet til billetter væk fra 2004. Udbuddet skulle have været ude i juni, men kommer det først i november. De fire ekstra måneder skal bruges til at lave nye køreplaner, efter at staten barberer V.A.T.'s økonomi ned med 11,4 mio. kr. »På den måde får vognmændene et fair grundlag at byde på. Hvis vognmændene skulle byde ind på et grundlag, som med stor sikkerhed ville skride kort efter, måtte vi forvente, at de ville beregne sig et risikotillæg,« siger trafikchef Lone Iversen, V.A.T. /ritzau/

Havelaar udskifter elefanten

NYT VAREMÆRKE Max Havelaar Fonden, der sælger produkter fra den tredje verden med en garanteret mindstepris til småbønder eller arbejdere, skifter mærke i Danmark. I de forløbne otte år har forbrugerne kunnet kende Max Havelaars varer, især kaffe, på mærket med den lille elefant. Men nu går Danmark og de øvrige 16 lande i den internationale Havelaar-ordning over til et fælles logo. Elefanten vil dog stadig blive brugt i de kommende måneder, indtil de sidste emballagerester er opbrugt. Derefter vil den give plads til det ny mærke, som i stiliseret form viser et menneske, der løfter armen, oplyser markedschef Judith Kyst. Med et fælles mærke er det lettere at sælge varerne i flere lande, og det giver forbrugerne flere muligheder, når de ønsker at købe "fair trade"-varer, tilføjer hun. Samtidig søsætter Havelaar Fonden i Danmark to nye produkter, appelsinjuice og ris. /ritzau/
..

BRANCHENYT
Læs også