Forbrugere i uvis situation

Forbrugerne står i et lovgivningsmæssigt ingenmandsland, når de køber ringetoner, logoer, vitser eller dyre horoskoper via mobiltelefonen.

Forbrugerombudsmand Hagen Jørgensens kursskifte i sagen om overtakserede SMS-beskeder forklares af Forbrugerstyrelsen med, at flere myndigheder for øjeblikket arbejder med de problemer, der for et halvt år siden førte forbrugerombudsmanden og telebranchen på kollisionskurs.

»For øjeblikket er et udvalg ved at revidere hele forbrugeraftaleloven. Samtidig har Justitsministeriet allerede i dag mulighed for at lave bekendtgørelser, der præciserer forbrugeraftalelovens bestemmelser omkring salg af ydelser via mobiltelefoner. Endelig vil vi vente og se, om nogle af de anlagte sager i Forbrugerklagenævnet bakker vores synspunkter op,« siger Peter Fogh Knudsen, jurist i Forbrugerstyrelsen, om årsagen til, at forbrugerombudsmanden ikke for længst har skredet ind overfor teleselskaberne, eftersom han fortsat finder deres fremgangsmåde omkring salg af f.eks. horoskoper, ringetoner, vitser, trafikadvarsler og logoer via mobiltelefonen for ulovlige på en lang række punkter...

BRANCHENYT
Læs også