Kritik af pensionsmarkedsføring

Henstilling fra Finanstilsynet kan friste pensionsselskaber til oversalg af pensionsprodukter.

Pensionsselskaberne holder igen på vigtige oplysninger, når de markedsfører sig over for danskerne. Ifølge opfinderen bag Codans Tidspension kan kunderne takke lovgivningen for den stærkt kritisable situation, for reglerne for, hvordan et pensionsprodukt skal markedsføres, er slet ikke gearet til nutiden.

Når Codan sælger sine pensionsordninger skal selskabet fortælle, hvor stort et afkast kunden kan forvente at få af investeringerne i henholdsvis aktier og obligationer efter helt bestemte regler, som er defineret i den såkaldte markedsføringshenstilling fra 1990. Henstillingen blev lavet for at undgå, at selskaberne lover kunderne helt urealistiske afkast, men hensynet til forbrugerbeskyttelsen har en bagside, mener direktør i Royal & Sun Alliance (RSA) Jens Perch Nielsen...

BRANCHENYT
Læs også