Bankkunder skal have samme behandling

De danske bankkunder skal have samme behandling uanset hudfarve, tegnebogens størrelse eller bopæl. Dog med visse undtagelser. Det fastslår Finanstilsynet i en principiel afgørelse, som dog straks kritiseres for at være alt for elastisk.

Afgørelsen er Finanstilsynets første principielle udtalelse efter, at man har overtaget kontrollen med, hvad der er god rådgivningsskik i den finansielle sektor fra Forbrugerombudsmanden. Og afgørelsen er et forsøg på at sætte en grænse for, hvor langt de mange lokale og regionale pengeinstitutter må gå, når de åbner en ny filial og vil lokke nye kunder ind. Samtidig slår afgørelsen fast, at pengeinstitutterne heller ikke skal overdrive deres rådgivning og fortælle kunder om et produkt, som helt åbenlyst ikke er rettet mod dem. Vil en pensionist have en kassekredit, behøver banken for eksempel ikke at fortælle ham, at man har en ungdomskonto med en udmærket rente.

Lån til spotpriser

Den del af afgørelsen er hele sektoren tilfreds med, men to af de banker, der fastholder ens priser til alle kunder som et vigtigt forretningsprincip, frygter, at afgørelsens anden del vil blive umulig at administrere. Her accepterer Finanstilsynet nemlig, at pengeinstitutterne i nogen tilfælde må sælge lån til spotpriser uden at råde de trofaste kunder til at købe dem.

..

BRANCHENYT
Læs også