Kundeservice uden grænser

Tele- og softwarevirksomheder overlader i stigende omfang deres kundeservice til specialiserede kontaktcentre.

Computeren er gået ned igen. De ringer til Microsofts kundeservice, og får en ung dansk computerekspert i røret. Microsoft er dog ikke hans arbejdsgiver, og han sidder heller ikke i Danmark. Han sidder i den nordsvenske by Piteå og er ansat af kontaktcentret Excellent-SNT: En virksomhed, der har specialiseret sig i at tage sig af virksomheders direkte kontakt til forbrugeren. Microsoft betaler centret for at drive netop denne del af deres virksomhed, og det er de langt fra ene om.

Virksomhedernes kundeservice vil i stigende grad blive lagt i hænderne på kontaktcentre. Ifølge tal fra det amerikanske analyseinstitut Datamonitor forventes 16 pct. af virksomhedernes kundeservice i Europa i 2007 at være outsourced til kontaktcentre, hvilket er en stigning på 25 pct. i forhold til i dag. Også de nordiske markeder er i vækst...

Læs også