Fede tider for...

Medicinindustriens jagt på nye måder at få os til at spise medicin på kan blive en guldgrube for Vejle-virksomheden Fertin. Hvis ideerne holder, kan vi tygge os ud af både rygning, allergi og forkølelse.

Fortsat fra forsidenAlle folk fra kvist til kælder / spiser gummifrikadeller / drikker tyggegummivander / af de store gummikander.

Halfdan Rasmussen får måske mere ret, end han lige anede, da han skrev sangen om Tyggegummikongen Bobbel.

Han kunne roligt have skrevet et par vers mere.

Havde han måske forestillet sig, at millioner af mennesker skulle blive decideret afhængige af tyggegummi og spise pakkevis af det hver dag, som tidligere rygere gør?

At de skulle børste tænder med et stykke tyggegummi?

At de skulle spise vitaminpiller som tyggegummi?

Og lige om snart skal vi alle sammen til at spise medicin i tyggegummi.

Det er planen hos et selskab, som udgør en nok ret ukendt dansk verdensranglistedisciplin.

Fertin hedder det og var nok mere kendt for nogle år siden, da det hørte hjemme i Dandy-koncernen.

Men i medicinbranchen er der mange, som stadig kender det danske selskab. Hos Novartis, GlaxoSmithKline og amerikanske Perrigo har de fået leveret millioner af stykker nikotintyggegummi og gør det fortsat.

Endnu flere medicinkoncerner vil meget gerne lære Fertin endnu bedre at kende, for de vil så gerne have, at vi skal spise endnu mere tyggegummi. Og Fertin har lagt sig i noget, der kan blive et rigtigt lunt og lukrativt sving.

Ifølge salgsdirektør Annette Agerskov fra Fertin kommer de store medicinkoncerner jævnligt forbi for at spørge, om de kan få deres medicin puttet ind i et tyggegummi.

Ikke nødvendigvis fordi forbrugerne er helt tossede med ideen. Men de store medicinkoncerner er i disse år meget hårdt ramt af, at patentet på nogle af deres allerstørste medicinprodukter udløber. Så vælter de billigere kopiproducenter ind på markedet, og indtjeningen forsvinder nærmest fra den ene dag til den anden.

Hvis nu medicinkoncernen kan få relanceret sin medicin, så den skal tages i et tyggegummi. Og selskabet samtidig kan overbevise patienterne om at skifte til tyggegummiet, før patentet udløber, har koncernen reelt forlænget sit patent betydeligt.

Det behøver ikke at være tyggegummi, der gør tricket. Nogle laver sugetabletter i stedet for almindelige piller. Eller brusetabletter. Eller forsøger at få sat medicinen på et plaster.

Men for mange er tyggegummi oplagt, og derfor udvikler Fertin på livet løs for at give medicinindustrien det produkt, den gerne vil have. Men på flere af produkterne kræver det endnu noget udvikling og ikke mindst forsøg, før medicinen er på markedet i en form, som sikrer, at det aktive stof bliver optaget af kroppen i mængder, man kan regulere.

Måske allerede inden nytår begynder Fertin at teste en ny medicin i tyggegummi, nemlig mod allergi.

I 2008 er det meningen, at mindst endnu et lægemiddel skal testes. Der er to kandidater, en lindring mod forkølelse og hoste og et middel til behandling af type 2-diabetes. Med lidt held bliver der sat forsøg i gang med dem begge til næste år.

Endnu et projekt er i gang, nemlig smertestillende medicin. Det kan blive rigtigt stort, vurderer salgsdirektør Annette Agerskov. Men det er svært, for det aktive stof i smertestillende medicin smager så forbandet bittert, og først for nylig har Fertin fundet en metode, der ser ud til at løse problemet og kan kamuflere den grimme smag.

Udover at være et meget stort marked kan smertestillende medicin give nogle oplagte fordele i tyggegummiform.

Hvis en hovedpine kommer snigende, behøver man ikke under stor ståhej komme hen til en vandhane, bede om et glas at drikke af og skulle svare på en masse spørgsmål om, hvad der i vejen.

Også i andre tilfælde giver tyggegummiet særlig mening - som det gjorde med nikotintyggegummiet, hvor rygerne både får stillet den fysiske trang til nikotin og giver munden noget at lave i stedet for at ryge på en cigaret.

Disse to lægemidler hører ind under et andet, potentielt enormt marked for Fertin, nemlig håndkøbslægemidler, hvis patent er udløbet.

Faktisk er markedet så stort, at det er kommet bag på Fertin.

Hidtil har medicinkoncerner som Novartis og GlaxoSmithKline været Fertins største konkurrenter, men amerikanske Perrigo begynder at bide dem i haserne. Perrigo er der næppe mange danskere, som kender, og det har sin egen pointe. For Perrigo tjener en stor del af sine penge på at sælge såkaldte »private labels« til supermarkedskæder, apotekerkæder og materialistkæder.

For eksempel køber Perrigo nikotintyggegummi fra Fertin, pakker det om i nye pakker og sælger det videre til den amerikanske drugstorekæde Walgreen, som dermed får sit eget nikotintyggegummi.

Walgreen er en basse af en detailhandelskæde med over 5.000 butikker og en omsætning i underkanten af 250 mia. kr. Så når Walgreens gerne vil sælge nikotintyggegummi under eget mærke, løber ordren hurtigt op.

Detailhandlen har fået øje på den slags håndkøbsmedicin, fordi det er højere prissat end mælk og brød og vatpinde, så der er bedre plads til, at kæden kan sælge sit mærke af nikotintyggegummi billigere. F.eks. tager Walgreens 28 cent pr. stykke tyggegummi, mens kunderne skal betale 49 cent for et stykke originalt Nicorette fra GlaxoSmithKline.

Det smarte for Fertin er, at selskabet i flere år har tjent masser af penge på at producere originalt nikotintyggegummi for de store medicinkoncerner. Nu begynder både kopiproducenter og supermarkedskæder at melde sig på markedet, og dem kan Fertin også levere til. Og samtidig kan Fertin så begynde at udvikle helt nye lægemidler på tyggegummiform til medicinselskaberne.

Det vil være tiltrængt for Fertin, der i de senere år godt nok har haft en massiv vækst i omsætningen. Men meget store investeringer i en ny fabrik har lagt en kraftig dæmper på indtjeningen.

Fertin har heller ikke gjort det nemmere for sig selv. Selskabet besluttede sidste år at lancere sit eget mærke af tyggegummi med vitaminer og mineraler og tandrensende stoffer, og de skulle sælges i Matas-forretninger og apoteker under eget mærke. Men den gik ikke.

Med et tab på i underkanten af 10 mio. kr. har selskabet trukket følehornene til sig, for kunderne ville ikke have det. Dér sprang tyggegummikongens boble.




BRANCHENYT
Læs også