Kunderne betaler for flugten fra fastnettelefoner

telefoni TDC er ramt af kundeflugt på fastnetområdet. Derfor kommer der prisstigninger.

En årlig ekstraregning på 120 mio. kr. Det er TDC's julegave til knap to mio. fastnetkunder, der nu mærker konsekvensen af, at telegiganten kæmper med faldende kundetal i den gammeldags teleforretning.

Tilbagegangen betyder, at TDC fra nytår hæver prisen på det månedlige abonnement for den gammeldags stuetelefon med 3,9 pct. svarende til et årligt prishop på 60 kr.

Det er kun et år siden, at TDC sidst hævede abonnementsprisen. Dengang lød ekstraregningen på 240 mio. kr. Dermed har TDC for alvor taget revanche efter otte år, hvor abonnementsprisen var underlagt politisk styring, idet abonnementetsprisen siden oktober 2006 er steget knap 13 pct.

Den seneste prisstigning kommer, efter at TDC siden årsskiftet har vinket farvel til 115.000 fastnetkunder.

Hidtil har Danmarks største teleselskab imidlertid forklaret, at regningen fra kundeflugten på fastnetområdet til fulde opvejes af stigende indtægter på bredbåndsmarkedet.

Sådan er det åbenbart ikke længere.

»Sidste år faldt antallet af kunder med fastnettelefon knap 6 pct., men desværre falder vores omkostninger ikke tilsvarende. Derfor har vi besluttet at hæve abonnementsprisen fra årsskiftet,« siger Carsten Dilling, direktør for TDC's nordiske fastnetforretning.

Flere prisstigninger
Med meldingen kan der være lagt op til flere prisstigninger, i takt med at antallet af fastnetkunder dykker år for år. TDC har tidligere anvendt samme fremgangsmåde over for selskabets internetkunder med et gammeldags dial-up-modem, som har oplevet konstante prisstigninger, i takt med at kundetallet er faldet.

Mens telekoncernen med den ene hånd udskriver klækkelige ekstraregninger til fastnetkunderne, lokker TDC med den anden hånd nogle af kunderne med nye besparelser.

Teleklagenævnet underkendte i oktober en særlig TDC-rabatordning, som sikrer fastnetkunder, der også bruger telefonforbindelsen til bredbånd, en månedlig rabat på 40 kr.

Lovligt alternativ
Siden har TDC kæmpet for at kunne præsentere et lovligt alternativ, og nu er selskabet klar med et udspil, som betyder, at rabatten hæves til 45 kr. Til gengæld skal kunder selv anmode om rabatten, der tidligere blev udbetalt automatisk.

»Vi ændrer reglerne, så kunderne selv skal anmode om at få rabat. Det er lidt mere besværligt for både kunderne og os, men så er der rene linjer, og alle de kunder, der tidligere fik rabat, kan stadig få det,« siger Carsten Dilling.

Allerede inden ordningen er trådt i kraft, møder den kritik fra flere konkurrenter. Ikke mindst fordi ordningen, som udspringer af et politisk krav, stiller store krav til kunderne.

Fremover bliver det således op til fastnetkunder i f.eks. Telia med et bredbåndsabonnement i Cybercity at gennemskue, at de har krav på en månedlig rabat på 45 kr., fordi Telia-løsningen egentlig er et TDC-fastnetprodukt - og så for øvrigt huske at kontakte TDC for at få rabatten udbetalt.


BRANCHENYT
Læs også