Lisbeth Knudsen kom til tops

Kun et halvt år efter, at hun tiltrådte som ansvarhavende redaktør for Berlingske Tidende, kom Lisbeth Knudsen i går til tops som koncernchef for hele Det Berlingske Officin.


Med Lisbeth Knudsen får selskabet ikke kun en medieleder med nøje kendskab til branchen, men også en stærk frontfigur både udadtil og på de indre linjer.

»Hun har erfaringen til jobbet. Hun har ledet sammensatte koncerner før, og hun har også som nyhedschef i DR erfaring med at lede gennem andre,« siger Jørgen Poulsen, professor i journalistik på Roskilde Universitetscenter.

Lisbeth Knudsen var i 1990'erne adm. direktør og chefredaktør for A-pressen og Aktuelt, før hun i 1998 og otte år frem arbejdede som DR's nyhedschef.

Stillingen som øverste ansvarlige for Officinet blev ledig i august, da den daværende chef, Lasse Bolander, forlod stillingen efter uoverensstemmelser med de britiske ejermænd i selskabet Mecom.

Det Berlingske Officin omsætter for ca. 3,6 mia kr. og har godt 2.500 medarbejdere. Udover flagskibet Berlingske Tidende driver selskabet 13 dagblade og ca. 50 lokalaviser.

Stærk position
Udnævnelsen af Lisbeth Knudsen som Det Berlingske Officins nye koncernchef giver god mening for Mecom. Dels er den nye koncernchef allerede godt kendt af Mecoms topchef, David Montgomery, dels er hun et godt kort, når det drejer sig om at imødegå kritikere - både uden og inden for murene - der mener, at Mecom i for høj grad fokuserer på bundlinjen og tilsidesætter publicistiske hensyn.

»Det vil formentlig give hende en stærkere position også i forhold til medarbejderne, næsten uanset om der skal fyres flere eller ej, at hun er så respekteret for sin publicistiske indsats,« siger Jørgen Poulsen.

Store udfordringer
Der forestår i den kommende tid et stort arbejde med at øge lønsomheden i det Berlingske Officin, der halter betydeligt efter niveauet i det øvrige Mecom.

Analytikere forventer, at officinet når en indtjeningsmarginal på ca. 5 pct. i indeværende år, men på længere sigt bør det være i stand til at skaffe sig en to-cifret marginal.

Koncernen står dog over for en række store udfordringer med aviser som Aarhus Stiftstidende, Urban og Erhvervsbladet, der alle har oplevet læserflugt og vist svage økonomiske resultater.


BRANCHENYT
Læs også