B&O til Japans rebelske ungdom

Bang & Olufsen vil de kommende år forsøge at øge omsætningen i elektronikkens højborg, som i dag kun udgør under 2 pct. af koncernens salg.

Tokyo

Den rebelske ungdomskultur er meget synlig. Japanske piger slentrer rundt overalt i området - iklædt vildt og opsigtvækkende tøj, som alverdens trendspottere følger på nærmeste hold. En væsentlig del af den globale mode fødes her af unge japanere, der har et stort ønske om at vise sig frem.

I samme del af Japans hovedstad, Tokyo, ligger de globalt førende mode- og designhuse også side om side med flagskibsbutikker, hvor købestærke forbrugere lokkes til - skønt ungdommen er i overtal. En af mange internationale aktører, som har placeret sig i bydelen Harajuku med egen forretning, er danske Bang & Olufsen.

Netop Tokyo er et af de områder i verden, hvor Struer-koncernen håber på pæn vækst de kommende år. I regnskabsåret 2006/07 solgte B&O for 69 mio. kr. i Japan - ud af koncernens samlede omsætning på 4,3 ia. kr. Det er alt for lidt mener B&O's chef med ansvar for den asiatiske region.

»Det skal gå meget bedre. For os udgør Japan 1-2 pct. af koncernens omsætning. Louis Vuitton henter halvdelen af sit salg på det marked, mens BMW og Mercedes har et tal omkring 20 pct. Der niveau vil vi også gerne stile efter,« siger direktør Lars Myrup.

40 år i Japan
Faktisk voksede det japanske salg med 16 pct. i regnskabsåret 2006/07. Bang & Olufsen har været på markedet gennem 40 år. Hidtil har den danske koncern koncentreret sig om lyd og audio i Japan, hvor særegne tekniske standarder skaber begrænsninger. Men B&O har netop lanceret video/tv-produkter, der passer præcist til Japan. Dermed løftes det samlede salg, da der også skal anvendes højttalere og andet til disse produkter.

»Men vi må erkende, at det er et specielt marked. Mange udenlandske udbyderes af elektronik har forsøgt sig i Japan, som er hjemsted for en del af verdens førende aktører. Vi skal skille os ud for at klare os i et marked, hvor en stor del af elektroniksalget sker i kæmpe varehuse eller bydele udelukkende med den type forretninger,« fastslår Lars Myrup.

»Vi arbejder målrettet med distributionen. For år tilbage havde vi hele 130 forhandlere i Japan. Det har vi skåret ned til 20. De driver i dag 21 af vore såkaldte B1-butikker, som udelukkende er med B&O. Det tal udvides løbende.«

Hovedtelefoner
På mange andre vækstmarkeder afsætter B&O især de helt store løsninger med anlæg til hjemmet. I Japan udgør en god del af salget også bl.a.den danske koncerns karakteristiske hovedtelefoner.

»Otte mio. japanere pendler hver dag ind i Tokyo. Der er et kæmpemarked for små lydanlæg og hovedtelefoner. Så det er bestemt også meget interessant for os med den type produkter. Til gengæld kan vi ikke direkte anvende eksempelvis de eksklusive mobiltelefoner, som B&O har udviklet sammen med Samsung, eller trådløse telefoner. Landets standarder passer ikke til de udviklede produkter, som derfor skal erstattes med nye. Det har vi ikke valgt i denne omgang,« siger Lars Myrup.

For B&O som andre udbydere af design og livsstilsprodukter er det givtigt at være placeret i forskellige dele af millionbyen Tokyo. Både eksempelvis den eksklusive bydel Ginza og Harajuku, hvor især det ungdommelige publikum færdes. De stimler sammen i tusindvis for at vise sig frem og handle i funky designbutikker, der spænder fra små shops udelukkende med outreret tøj til kendte mærkevarer med topmoderne forretninger - som eksempelvis B&O.

Nye signaler
»Her kan alle nye signaler i ungdomskulturen opfanges. Så ud over at være en god forretning er det også her, livsstilsproducenter prøver ideer af - eller vurderer, hvad der rører sig. Japansk ungdomskultur er rebelsk og gennemført. Det, som sker i dette område af Japan, er ofte trendsættende for, hvad der efterfølgende dukker op andre steder i verden,« mener Lars Myrup.

Sideløbende med Japan har Bang & Olufsen ambitioner om hastig vækst andre steder i Asien, hvor udviklingen går hurtigt. Det gælder især Kina, hvor B&O nu har 16 B1-butikker.

jesper.olesen@jp.dk


..

BRANCHENYT
Læs også