Luftkampen i Europa intensiveres

Forsøg på at forhindre salg af Iberia. Fortsat tvivl om salget af Alitalia.

Konsolideringen i den europæiske luftfartsindustri bliver vanskeliggjort, når den spanske bank Caja Madrid i dag når op på at kontrollere 23 pct. af aktierne i luftfartsselskabet Iberia, Lineas Aereas de España SA.

Caja Madrid når den kontrollerende minoritetsaktiepost, efter at banken har købt de aktieposter, der hidtil har ligget hos Compañía de Distribución Integral Logista SA og Banco Bilbao Vizcaya Argentaria SA.

Reaktionen var skarp på børsen i Madrid, hvor kursen på Iberia dykkede 8 pct., hvilket er det største kursfald siden 2004.

Iberia har gennem nogen tid stået på salgslisten, men Caja Madrid har tilkendegivet, at banken ikke er potentiel køber til det spanske luftfartsselskab og heller ikke umiddelbart vil være tilbøjelig til at sælge sin aktiepost.

På den baggrund er aktieanalytikere ikke i tvivl om, at Caja Madrid er sendt i byen af den spanske regering og nationalistiske kræfter, der vil forhindre, at Iberia havner på udenlandske hænder.

Iberia indgår i One World-alliancen, der domineres af British Airways Plc, og det britiske luftfartsselskab nævnes som en af de interesserede købere til den spanske partner, men også kapitalfonde har kredset om selskabet.

Spanske medier skriver, at Iberia inden for den seneste uge har modtaget et konkret, om end uformelt købstilbud fra en gruppe investorer med Alicia Koplowitz i spidsen. Tilbuddet skulle lyde på 3,7 mia. euro.

Den 55-årige Alicia Koplowitz eller mere præcist Doña Alicia Koplowitz Romero de Juseu, Marquesa de Bellavista, er Spaniens rigeste kvinde med en anslået formue på tre mia. euro. Det står ikke klart, hvem hun har allieret sig med.

Alitalia i rødt
Situationen omkring italienske Alitalia Spa, det andet store sydeuropæiske luftfartsselskab på salgslisten, er lige så uafklaret som Iberia.

Den italienske stat har længe forsøgt at sælge sine 49,9 pct. af aktierne i det tabsgivende luftfartsselskab, men køberne har ikke just stået i kø.

Oprindelig var det meningen at sælge aktierne gennem en auktion, men pga. de betingelser, som den italienske regering havde opstillet, var ingen interesseret i at byde på luftfartsselskabet.

Alitalia kører med voksende underskud, og på basis af udviklingen i år vurderer aktieanalytikere, at selskabet løber tør for penge i løbet af 2008.

Da EU-Kommissionen ikke vil acceptere nogen form for statsstøtte, har den italienske stat ikke andet valg end at finde en køber.

Flere af Europas store luftfartsselskaber med tyske Lufthansa og fransk-hollandske Air France-KLM i spidsen er interesserede i at overtage Alitalia, da der potentielt er mange fuldt betalende business class-kunder at hente, især i Norditalien.

De store luftfartsselskaber har imidlertid ingen interesse i at købe Alitalia, hvis den italienske stat opstiller betingelser, der forhindrer dem i at udnytte åbenbare synergier, lukke tabsgivende ruter og tilpasse medarbejderstaben til en reduceret produktion.

Ikke meget værd
I seneste kvartal, der repræsenterer højsæsonen, leverede Alitalia både vigende omsætning og et nettounderskud på 58 mio. euro. I de seneste fem år har selskabet kørt med røde tal på bundlinjen, og baseret på de første tre kvartaler vil 2007 ikke ændre dette mønster.

Markedsværdien for Alitalia sættes for tiden til godt en mia. euro, men det er tvivlsomt, at en køber vil betale nævneværdigt for selskabet i betragtning af den gæld, der skal overtages, og de investeringer der venter.

I øvelsen indgår også et opgør med de italienske fagforeninger, hvis strejkeiver alene i årets første tre kvartaler har kostet Alitalia 147 mio. euro.

Flere aktieanalytikere sætter da også den reelle markedsværdi til nul euro.

Citigroup, der er hyret som rådgiver for Alitalia og dermed den italienske stat, har ladet forstå, at de potentielle købere ikke så meget vil blive bedømt på, hvad de måtte være villige til at betale for selskabet, som på den rekonstruktionsplan, som de forventes at præsentere for genrejsningen af Alitalia.

Og genrejsning er nødvendig.

Siden 2001 er lufttrafikken til og fra Italien vokset med 38 pct., men i samme tidsrum er Alitalias markedsandel faldet fra 43 til 25 pct. Især lavprisselskaber som Ryanair, Easyjet og Air Berlin har gjort massive indhug i Alitalias markedsandel såvel nationalt som internationalt

Ryanair opererer således et større antal indenrigsruter i Italien.

Selskaber som Lufthansa og Air France-KLM satser lige som British Airways på at kapre lukrative forretningsrejsende til deres interkontinentale ruter ud af Frankfurt, Paris, Amsterdam og London. Her er et stort potentiale i Norditalien, ligesom der er basis for at flyve velbeslåede turister til især Rom og Firenze.

Det eneste selskab, der officielt har meldt sig som køber, er Italiens næststørste luftfartsselskab Air One, som ejes af AP Holding SpA.

Air One har betydelig støtte blandt de politikere, der ønsker en italiensk løsning. Omvendt vurderes Air One ikke at have den fornødne råstyrke til at overtage Alitalia.

Således var Air Ones omsætning i regnskabsåret 2006 mindre end Alitalias underskud.

louiedk@jp.dk

BRANCHENYT
Læs også