Posten holder vejret i gigantmanøvre

Post Danmark vil omlægge sin distribution fra nytår. Ledelsen håber, det kan ske uden gener for kunderne.

Frygten er forsinkelser og kaos, men ledelsen i Post Danmark holder vejret og håber på det bedste, når distributionen til nytår skal igennem en gigantmanøvre.

For at trimme forretningen har virksomheden igangsat en omlægning af distributionen, der træder i kraft den 2. januar, og som betyder, at postbudenes arbejdsuge inddeles efter bestemte typer post.

I dag er posttaskerne er fyldt med alt lige fra reklamer til hasteforsendelser.

Ulempen ved den nuværende omdeling er, at arbejdsdagene varierer meget alt efter, om der eksempelvis er en ugeavis med i tasken, og formålet med omlægningen er derfor at udjævne mængderne henover ugen, så man slipper for store pukler af overarbejde.

Derudover lægges kontaktkrævende forsendelser som anbefalede breve ud til særlige udkørsler, lige som postbudene fremover ikke længere vil aflevere forsendelser, der indebærer betalinger. Dem skal kunderne fremover selv hente og betale på posthuset.

Omlægningen er en del af en stor plan, som ledelsen har sat i søen som reaktion på den aktuelle formkrise i virksomheden. Overskuddet i indeværende år er næsten halveret i forhold til sidste år, og posten er ramt af tilbagegang på stort set samtlige forretningsområder med undtagelse af pakkepost, som til gengæld giver underskud.

Adm. direktør Helge Israelsen vil ikke ud med, hvor store besparelser Posten regner med at realisere på planen, men siger, at den samlede pakke, der også involverer nye brevtyper med længere omdelingstider og nye portopriser, er »et pænt stort trecifret millionbeløb.«

Omlægningen af distributionen er den største udfordring i Post Danmark lige nu, vurderer han. »Det er klart, at den store udfordring er at gennemføre den i en god stemning i forhold til medarbejderne. Men vi regner med at kunne klare det på en måde, så vore kunder ikke kommer til at lide under det. Det vil vi i hvert fald gøre os meget store anstregelser for,« siger Helge Israelsen.

jesper.hoberg@jp.dk

BRANCHENYT
Læs også