Value slår vækst

Vækstaktierne kan ikke holde trit med valuepapirerne ved en sammenligning over en længere periode, viser analyse.

I slutningen af 1990'erne blev mange fortryllet af de mange muligheder, som it-branchen bød på. Alle ville have en bid af kagen, og aktierne i alverdens it- og teknologifirmaer strøg til vejrs hurtigere end raketter til nytår.

De såkaldte vækstaktier oplevede kronede dage, og ingen ville investere i valueaktier, der ikke gav samme rekordmæssige afkast, men nærmere blev set som et alt for kedeligt alternativ.

I dag er det dog omvendt. Mens vækstaktierne langt fra giver samme afkast længere, går det anderledes godt for valueaktierne. Siden it-boblen brast, har valueaktierne de seneste fem år givet et højere afkast end vækstaktierne, og kigger man over en længere periode end den typiske investeringscyklus på fem-syv år er billedet det samme.

I en undersøgelse, hvor Morningstar i USA har sammenlignet tre former for investeringsfonde over henholdsvis 10 og 15 år, klarer valueafdelingerne sig bedst.

Ekspert: Bland kortene
Analysebureauet har sammenlignet en gruppe af vækstafdelinger, en gruppe af valueafdelinger og en tredje gruppe med afdelinger, der investerer både i vækst- og valueaktier. Her klarede 70 pct. af valueafdelingerne sig bedre end markedsindekset. Samtidig klarede under halvdelen af vækstaktierne og den blandede gruppe sig bedre end gennemsnittet over 10 år, mens det på 15 år blot var en tredjedel.

De resultater stemmer godt overens med en omfattende analyse foretaget af det Morningstar-ejede Ibbotson Associates, der viser, at valueaktier har klaret sig bedst i forhold til andre investeringsemner de seneste 80 år.

Ifølge Karsten Henriksen, chefanalytiker hos Morningstar, kan analyserne godt overføres til Danmark.

»Investeringsmarkedet er jo globalt, og danskere kan handle med amerikanske aktier på samme måde, som amerikanere kan handle med danske,« fortæller han og nævner Danske Bank og Danisco som eksempler på danske valueaktier, mens Vestas Wind Systems og SimCorp er eksempler på danske vækstaktier.

Chefanalytikeren vil dog på baggrund af analysen ikke råde folk til at fare ud og bygge hele deres portefølje op med valueaktier.

»Den hellige grav er ikke velforvaret, så snart man sætter alt i valueaktier. Bare fordi historien viser, at de generelt har klaret sig godt, er det ikke ensbetydende med, at det vil fortsætte. Da valueaktierne begyndte at give bedre afkast, efter at it-boblen brast, var det på andre vilkår, end der er i dag. Derfor vil jeg anbefale, at man bygger sin portefølje op med både value- og vækstaktier.«

Strategien ændret
I de danske investeringsforeninger har man fået øjnene op for valueaktiernes stigende afkast de seneste år.

»Vi har set en del danske investeringsforeninger lancere afdelinger de senere år med fokus på aktier, der betaler højt udbytte eller aktier, der på anden måde har udvist stabilitet, og det resulterer i afdelinger med et helt klart valuefokus. Valueaktiernes popularitet ses f.eks. også på formueudviklingen i Sparinvest Value Aktier, som er den største aktieafdeling på det danske marked med en formue på over 25 mia. kr.,« lyder det fra Karsten Henriksen.

En af de investeringsforeninger, der senest har ændret strategi til et større fokus mod value, er Sydinvest. Foreningen omlagde i september sin strategi for Sydinvest Verden.

»Vi er lige blevet færdige med omlægningen. Indtil videre har det givet et pænt inflow af penge til afdelingen, og investorerne har taget godt imod den ændrede strategi. Både teoretisk og historisk har value givet et merafkast, og derfor valgte vi at omlægge afdelingens strategi til at fokusere på det,« fortæller porteføljemanager i Sydinvest Jesper Engedal.

gitte.knudsen@jp.dk

BRANCHENYT
Læs også