Rollemodeller skal vise vejen

Forbilleder, rollemodeller eller demonstrationseksempler.

Kært barn har mange navne, men lige meget hvilket ord man foretrækker, gælder det, at dansk iværksætteri har brug for flere gode eksempler på, hvordan man hurtigt får etableret en rigtig god forretning med høje vækstrater. Får vi ikke det, risikerer den kilde, hvor iværksætterne skal hente deres kapital i fremtiden, at løbe tør. Og dermed vil vi miste både udvikling og vækst.

Som med meget andet er det uligt nemmere at tiltrække interesse omkring succeser, og de institutionelle investorer, der sidder på de største pengekasser i landet, vil gerne se en række solide iværksættersucceser med stemplet ”made in Denmark”, før de kaster sig ud i mere massive investeringer i udviklingen af det innovative Danmark. Med andre ord: Investorerne vil se nogle solide afkast af de investeringer, som danske ventureselskaber har foretaget i iværksættere de seneste år.

Det er efterhånden en række år siden, at it-virksomheden Giga satte iværksættervirksomheder øverst på dagsordenen. Den blev solgt til amerikanske Intel for 10 mia. kr. Det var en bemærkelsesværdig bedrift og står stadig som et pejlemærke, når talen falder på iværksætteri og det danske venturemarked. Men nu er det er på tide, at vi får bygget flere fyrtårne herhjemme.

Jeg mener, at vejen frem er at få flere iværksættere til at sætte sig ind i, hvad der har gjort andre virksomheder til solide succeser på deres respektive markeder.

Førnævnte Giga fik efter flere års stagnation en meget salgsorienteret ledelse, der satte kunder i fokus. Selvom teamet var særdeles kompetent på det tekniske område, spildte man ikke tiden med at bedrive forskning for forskningens egen skyld. Giga var meget bevidst om at aflæse kundernes behov og leverede kun løsninger, der var bestilt og - ikke mindst - betalt forud.

I Vækstfonden har vi netop uddelt Cleantech-prisen på 500.000 kr. til et oplagt forbillede for iværksættere, nemlig Gypsum Recycling International. Virksomheden har udviklet en maskine, der opsamler og knuser gipsplader fra nedrivninger.

Forretningsmodellen er intet mindre end genial. For at undgå at blive pålagt en miljøafgift, betaler nedrivningsfirmaer Gypsum for at indsamle gipsplader fra nedrivninger. Gipspladerne bliver fuldstændigt renset for urenheder og derefter knust. Den vigtigste tilbageværende bestanddel er gipspulver, som bliver solgt til kunder, der kan fremstille byggematerialer.

Gypsums grundlægger, Karsten Rasmussen, der selv kommer fra nedrivningsbranchen, undrede sig over, at alt muligt andet end gipspladerne efter en nedrivning kunne genbruges. Hans undren har udmøntet sig i en virksomhed, der løser et miljøproblem, tjener penge på at indsamle sit eget råmateriale, som man så sælger videre, og den har fordoblet sin egen omsætning hvert år de seneste fem år. Ikke så ringe.

De to virksomheder er glimrende forbilleder for andre iværksættere, fordi de har identificeret et behov i markedet, og de har fundet en løsning på kundens behov, som kunderne er villige til at betale for.

Det, vi i Danmark har brug for lige nu, er flere stærke forbilleder a la Giga og Gypsum, for lige nu står vi over for den udfordring, at danske vækst-iværksættere over de næste fire-fem år kommer til at efterspørge cirka 20 mia. kr. mere, end der ummidelbart er til stede hos ventureselskaberne.

Selvom der er mange lyspunkter i form af voksende interesse fra udenlandske investorer, skal vi også have ledt mere dansk kapital til truget. Og det bliver uligt lettere, hvis investorerne ser et konkurrencedygtigt afkast for enden af en ikke alt for lang tunnel.

Flere gode forretningsplaner og flere eksempler på effektiv eksekvering af forretningen er det, der skal til, for at lokke investorerne til. Så kære iværksættere. Sæt jer ned, studer de succesfulde iværksættere og find fællesnævnere blandt forbillederne. Så har I større sandsynlighed for succes og - inden da - bedre udsigt til at rejse kapital fra investorer som os.

I klummen Underskoven giver et ekspertpanel hver uge råd, vejledning og inspiration til mindre virksomheder og iværksættere.

Panelet består af Danmarks Eksportråd, Dansk Industri, Kromann Reumert og VækstFonden.

BRANCHENYT
Læs også