Kultur og kolde kontanter

Bogbranchen er vågnet af sin kommercielle Tornerosesøvn. Nu står den på fusioner, oprustning på nettet og benhård priskonkurrence.

Ikke engang at have en Forlægger føielig, men at qvæles af hans Angest og Betænkeligheder.

Sådan brokkede Søren Kierkegaard sig for godt 150 år siden over forlæggeren C.A. Reitzel, der havde et mere forsigtigt forretningssyn, end den meget produktive filosof brød sig om.

Onde tunger kunne indtil for nylig hævde, at der ikke er sket stort i forlagsbranchen siden da.

Men det synspunkt er blevet gjort grundigt til skamme de seneste måneder, hvor fusioner og overtagelser, teknologisk oprustning og benhård priskonkurrence har demonstreret, at bogbranchen er blevet frigjort fra mange af sine tidligere bindinger og betænkeligheder.

I løbet af det seneste års tid har vi nemlig ikke kun fået den største danske forlagsfusion nogen sinde - med Aschehougs overtagelse af Bonnier Forlagene. Den markante konsolidering af boghandlerbranchen er også fortsat. Og så er der for alvor blevet fløjtet op til priskrig på nettet, hvor bl.a. forlagsgiganten Gyldendal og de drevne købmænd i Dansk Supermarked har meldt sig på banen.

De tusinder af boginteresserede, der flokkedes i Forum i København forrige weekend til årets Bogforum, kan skrive under på, at der fortsat er betydelig interesse for bogmarkedet.

I årets første ni måneder var der ganske vist et marginalt fald i branchens omsætning, men med stærke krimi-sællerter og en ny Harry Potter, der ankommer lige i tide til at redde julen, forventes 2007 samlet at byde på en lille fremgang.

BRANCHENYT
Læs også