Dieselbiler skal nedbringe det globale CO{-2}-udslip

De europæiske bilfabrikker øjner et milliardmarked for eksport af dieselbiler til Kina og USA.

»Indførsel af dieselbiler over en bred kam er den letteste måde at skære 30 pct. af CO -2 -udslippet fra biler væk på,« siger medlem af Audis chefgruppe, Axel Strotbek. Sammen med konkurrenten Mercedes vil han nu lære amerikanerne og gerne kineserne at spare CO -2 ved at køre på mere miljøvenlig diesel og på den måde reducere CO -2 -udslippet.

Det skal dæmpe forbruget i verdens førende energisluger, USA, og sikre, at det eksploderende brændstofforbrug i Kina heller ikke går helt ud af kontrol.

Våbnet er nyudviklet motorteknologi, der giver en så ren dieselforbrænding, at Audi har fået sin første dieselbil godkendt til det amerikanske marked, som ellers er meget strikse med hensyn til partikeludledning fra dieselmotorer.

USA har tidligere været helt lukket land for personbiler med dieselmotor.

Store maskiner
En specielt miljøvenlig bil er der dog ikke tale om.

Det drejer sig om en dieseludgave af den eksklusive sportscoupé Audi A5 eller gigant-firehjulstrækkeren Q7 - med 240 dieselhestekræfter fra en 3,0 liters motor. Men det er kun begyndelsen på et dieseleventyr i USA, ligesom vi har set det i Europa, hvor andelen af solgte personbiler med dieselmotor netop har overgået antallet af biler med benzinmotor, håber Axel Strotbek.

Også Mercedes har fået godkendt en dieseldrevet personbil i alle 50 stater, forklarer udviklingsdirektør Herbert Kohler fra Daimler:

»Problemet med forurening fra diesel er løst med vores nye generation af Bluetech-biler.«

Han henviser dermed til den partikelforurening, der er et kendt, lokalt forureningsproblem som følge af udbredelsen dieselbiler i Europa.

Men nu er det lykkedes for Mercedes' ingeniører at udvikle et system, der ved at kombinere et partikelfilter med en katalysator, som forsynet med et særligt urinstof sætter en stopper for forureningen. Men heller ikke hos Mercedes er der dog tale om en særlig miljøbil i stil med den kendte VW Lupo 3L - det er en Mercedes E320 Diesel med 211 hestekræfter, der i første omgang er tale om.

»For os er det klart, at miljøvenlig bilisme og køreglæde sagtens kan gå hånd i hånd,« lyder forklaringen fra Herbert Kohler.

Det er dog langtfra sikkert, at det er nok til at sikre en markedsandel i USA, hvor personbiler med dieselmotorer i dag er uhyre sjældne.

Som en amerikaner udtrykker det: »Hos os er diesel stadig kendt som forureningsskyldner nummer et.«

Kina skal også med
Både Audi og Mercedes har også planer om at sælge dieselbiler i Kina, hvor andelen af personbiler med dieselmotor også er forsvindende lille.

Men her kan det vise sig endnu sværere, lyder det fra Audis Axel Strotbek.

»Problemet er, at dieselens kvalitet endnu ikke er ren og ensartet nok til at sikre en tilstrækkelig ren forbrænding.«

Både den miljøvenlige teknologi fra Audi og den fra Mercedes kommer til Europa i de kommende måneder.

Læs også