Ud med gammeltænkning

Nytænkning - 1001 metoder til kreativ forandring


Tom Bjerregaard

Jurist- og Økonomforbundet Forlag

384 sider

460 kr.

Praktisk anvendelse:

[x] [x] [x] [x] [x]

Underholdningsværdi:

[x] [x] [x] [x]

Endelig en bog om nytænkning der ikke forfalder til alt for mange sjove lege og tomme ord, som ikke rækker til noget som helst. Tom Bjerregaard har skrevet bogen ”Nytænkning - 1001 metoder til kreativ forandring”. Han rammer meget tæt på plet med denne bog, og den har alle de ting, som der er behov for i forbindelse med en forandringsproces. Det er en værktøjskasse, hvor alt er med. Men ligesom de fleste andre bøger om dette emne, er der ikke noget om de kedelige dele af forandringsprocesserne - økonomi og it. Hvad koster det her, og hvad nu hvis det ikke går godt. Her kunne forfatteren (lige som alle de andre) godt bruge lidt krudt.

Ikke for at være bogholder. Men fordi enhver forandring i en virksomhed skal kunne ses på bundlinjen.

Bogen er ydmyg i forhold til emnet, hvilket er en dejlig befrielse for de mere svulstige bøger om emnet.

»Jeg er glad for, at du vil bruge din sparsomme tid på min bog.« Det er den første sætning. Så er tonen slået an til næsten 400 sider om, hvordan man skal gøre. Og i modsætning til mange konsulentbøger, hvor man aldrig kommer helt i bund, så er linen løbet helt ud. Det er næsten sådan, at man kan tage den her bog i hånden og sige: »Nu kan jeg slå mig ned som konsulent i forandringsledelse.« Ikke sjældent er konsulentbøgerne skrevet for at virke som et udvidet visitkort for konsulenter, og dermed bliver de inderste tanker ikke delt med læseren.

Tom Bjerregaard er helt nede på jorden: »Kreativitet er ikke kun storladne og epokegørende tanker, der resulterer i nyskabelser, som kommer i tv-avisen og sætter sig spor i historiebøgerne. Kreativitet er i mindst lige så høj grad dagligdagens hittepåsomhed og opfindsomhed, der ikke vækker opmærksomhed, men som skaber forandringer og forbedringer i hverdagslivet.«

*

Sådan - det er den helt rigtige indgang på innovation og nytænkning. Det er slet ikke så indviklet. Eller ambitiøst.

Tom Bjerregaard har otte dele. Hertil kommer forspil og efterspil. Det er et passende antal kapitler, og hvert af dem er opdelt i nogle afsnit på nogle få sider. Det betyder, at bogen kan nappes i småbidder, og det er muligt at udvælge lige netop det, du har brug for i en konkret situation. Det gør bogen sjælden anvendelig i praksis. Og de timeouts, der er i bogen, kan for nogen være et velfortjent afbræk i læsningen. Det er ikke nødvendigt, og det kommer lidt til at virke unødigt smart.

Sproget er let, glidende og elegant. Man bliver aldrig træt på den lange rejse, som de mange sider udgør. Citaterne er gode til indledning i hvert enkelt kapitel, men det virker ikke altid smart at citere sig selv. ,

”Gammeltænkning” er et ord som Tom Bjerregaard bruger flere gange i bogen, og et helt kapitel sætter luppen på det. Der er mange, der bruger ordet ”nytænkning” - men ”gammeltænkning” har ikke rigtigt fundet vej nogen steder. ”Nytænkning” giver 426.000 hits på google. Gammeltænkning har kun 22 hits! Det er et godt ord.

Selvom bogen er fremragende, ligger der et spørgsmål og lurer under overfladen. Hvorfor er det nødvendigt med den slags bøger? Er det ikke en leders fornemste opgaver at være den, der i stand til at skabe nytænkning eller i hvert fald komme med rammerne for det? Uanset hvor dygtig en topleder er, så vil det altid være problematisk med at være på toppen hele tiden og genopfinde sig selv. Det som Gary Hamel i sin berømte bog ”Leading the revolution” kalder ”gråhårede revolutionære”. Derfor er der et stort behov for at gøre tingene på en ny måde. Ikke sådan, at det hele vil være markant banebrydende og nytænkende, men som der står på en af de første sider; at skabe forandringer og forbedringer i hverdagen.

Her vil bøgerne, og i særdeleshed denne bog, være et vigtigt bidrag til at få posen rystet og få små - og store - forandringer sat i gang.

BRANCHENYT
Læs også