Find et nyt job

jobskifte At skifte job er en chancesejlads for både medarbejderen og den nye virksomhed. Men måske er tiden kommet til at søge nye udfordringer.

I en tid, hvor arbejdsløsheden er faldet til tre procent og headhunterne har kronede dage, dukker spørgsmålet op - skal jeg finde et nyt arbejde? Headhunteren er den forkerte at spørge. Her vil svaret altid være JA - hele deres forretningsmodel er baseret på at rykke rundt på folk. Groft sagt.

Den store udfordring er dem, der tror, at græsset er grønnere ovre hos naboen, og dem, der vælger at finde et nyt job i arrigskab over den nuværende arbejdsgiver. Så kan udgangspunktet ikke være dårligere. Så rejser nissen med. De vil næsten altid blive skuffede over det nye arbejde. Frustrationerne og ærgrelserne, de forsøgte at flygte fra, dukker op igen. På et eller andet tidspunkt. En nyt job skal altid være en drøm, der går i opfyldelse. Men drømme kan være både gode og dårlige.

En tommelfingerregel siger, at halvdelen af alle medarbejdere rejser fra et nyt job i løbet af et år. Men det er ikke altid medarbejderen, der selv er udenom det. Arbejdergiveren har måske oversolgt jobbet og ansvaret, eller der er sket noget nyt i mellemtiden, som har forrykket hele virksomhedens situation.

Kort sagt; at skifte job er en chancesejlads for både medarbejderen og den nye virksomhed.

Uanset hvor mange personligheds- og færdighedstests, der bliver foretaget, vil det være umuligt at give en garanti for, at det bliver et lykkeligt forhold mellem arbejdsgiver og arbejdstager. Men det er muligt at tage toppen af usikkerheden.

*
Alle har brug for at stille sig spørgsmålet: »Er det nu, jeg skal finde nye udfordringer? Eller skal jeg blive?« Der er nogle punkter, som kan give et fingerpeg i retning af, at det er tiden.

Du har været for længe på dit job når:


Du ikke længere gider deltage i festerne, fordi du har prøvet det hele før. Det er de samme kollegaer, der bliver fulde og dummer sig som sidste år og året før. ?At du ikke længere synes, at det er sjovt at se på gamle festbilleder og billeder fra virksomheden fra 1980'erne, hvor håret var stort, slipsene smalle og skulderne brede.

Kantinen ringer til dig, når de ved, at din livret er på menukortet, og hvis der er rester, gemmer de dem til dagen efter, og du får - som den eneste - din livret to dage i træk. Du har også din faste plads i kantinen, og alle ved, at det er din plads?Din ansættelseskontrakt findes ikke elektronisk. Den er arkiveret i et gammeldags arkivskab, og den er underskrevet af en chef, der ikke længere er ansat i virksomheden, men for længst er gået på pension eller død. Til gengæld kan du huske den første dag på kontoret i detaljer.

Når du fortæller om din arbejdsplads og medarbejderne, bruger du længere tid på at fortælle om dem, der ikke længere er ansat i virksomheden end på dem, der rent faktisk er på lønsedlen i dag. Du bruger ofte formuleringer i stil med »Det var bedre dengang x var ansat. Dengang var tingene anderledes.«

Du begynder at være virksomhedens uformelle hukommelse over hvad, der er sket tidligere. Når nye medarbejdere er blevet ansat, holdes der et formelt introduktionsprogram, hvor politikker, regler og andre nødvendige ting bliver gennemgået.

Du kan tale chefen imod på et medarbejdermøde, uden at det får konsekvenser for din karriere. Du har nemlig ikke nogen længere, og du er blevet en institution i virksomheden og vil med usvigelig sikkerhed blive omtalt i en eventuel jubilæumsbog, fordi du har været en af dem, der har været med til at bære virksomheden frem til det den er i dag.

Når en ny chef ankommer og vil ændre på tingene, lader du som ingenting. Du ved godt, at han eller hun ikke holder.

Dine usikre kollegaer, der frygter jobbet og fremtiden, kan du hurtig trøste med et par velvalgte ord, således at der kommer ro på skuden igen, og forandringens vinde driver over og erstattes af ny stilstand.

Når kollegaer rejser efter fem år, betragter du dem som ustabile og flakkende i deres karrieremønstre. De er også illoyale, og den slags skal betragtes som forrædere. En god virksomhed har brug for stabilitet og rolig udvikling, hvis det går alt for hurtigt, bliver kulturen og de gode siden i virksomheden ødelagt.

En ny kollega bliver betragtet som ny i et par år. Indtil dette tidspunkt gider du ikke lære navnet at kende på den nye kollega. Du bruger altid formuleringer i stil med »Hende den nye med det lyse hår og brillerne - hvad er det nu, hun hedder?.« Eller »ham, der kommer fra lageret, som startede sidste nytår - hvad hedder han?«

Der bliver lavet almindelige jobbeskrivelser til alle medarbejderne. Uden navn. Kun dit job har dit navn påhæftet. Du er blevet en rigtig institution, som fungerer næsten uafhængigt af enhver organisationsplan.

*
Det er svært at lave en tabel, hvor du kan gå ind og gennemgå antallet af JA'er og NEJ'er på en test, men hvis du kan nikke genkendende til mere end to tredjedele af punkterne, er det nok ved at være tiden til, at du skal tænke dig lidt om.

På den anden side er jobbet kun en del af hele livet. Worklife balance er der nogen, som kalder det, og selvom du har et kedeligt arbejde, er det ikke ensbetydende med at resten af livet skal være lige så kedeligt. Eller omvendt.

..

BRANCHENYT
Læs også