Ulla Pors Nielsen på blokken

Ulla Pors Nielsen er kanalchef på DR1, som søndag fik seermæssig jackpot med sidste afsnit af dramaserien ”Forbrydelsen”.

I havde 2,1 mio. seere og en andel af tv-kigningen på ca. 77 pct. med sidste afsnit af ”Forbrydelsen”. Var det bedre end forventet?

»Vi sætter ikke tal på vores forventninger til programmerne på den måde. Men vi har været meget glade for, at den har tiltrukket så mange seere. Drama er jo et fyrtårn for os.«

Har seriens seertal haft en afsmittende effekt på hele sendefladen?

»Når vi har drama liggende søndag kl. 20, og det går så godt, som det er gået med ”Forbrydelsen,” hjælper det selvfølgelig vores søndag aften, specielt 21Søndag. Så 21Søndag satte også nærmest rekord i søndags med over 1,3 mio. seere. Under valgkampen lagde vi også den store partilederrunde lige efter ”Forbrydelsen,” fordi vi vidste, at vi kunne lave et flow. For en flow-kanal som os er det utrolig vigtigt, at vi har en masse kunder i butikken. Så er kunsten selvfølgelig at holde på dem.«

Men hvis man kigger på jeres andel af den samlede tv-kigning, har den været noget sivende. Hvorfor det?

»I denne efterårssæson er det faktisk gået utroligt godt for os i super-prime-time fra kl. 20 til kl. 22. Men vi kan da godt se, hvor det sker - blandt andet ved, at børn er begyndt at se mere tv på børnekanalerne. Vi har stadig enormt godt fat på børnene hos DR1, men ikke så godt som vi havde engang. Det er ting, vi arbejder med, og DR1 er stadig en meget stærk flagskibskanal.«

Hvad med gruppen fra 21-50 år. Der halter I jo traditionelt lidt bagud?

»Det er en svær gruppe at holde fanget ved skærmen. En del af de programmer, vi har haft i prime time i denne sæson, er gået rigtig godt i den gruppe. Vi har en stolt tradition, men vi har også i nogen yngre danskeres øjne en tungere tradition. Vi elsker vores traditioner, men vi skal også forny dem.«


BRANCHENYT
Læs også