Slår det klik for netmedierne?

Netmedierne trækker færre klik på de traditionelle bannerannoncer. En lurende krise? Nej, snarere et tegn på, at markedet på nettet er blevet modent, mener branchefolk.

Spar 50 pct. på din bilforsikring! Tilbudsrejser til Thailand! Klik nu og deltag i lodtrækningen om en million!

Der var engang, da den slags tilbud og opfordringer straks udløste en lavine af museklik.

I nettets tidlige år i slut-90'erne kunne man finde klikrater på helt op til 3-4 pct. - så i nogle tilfælde én ud af 25 brugere ville klikke på annoncerne.

Siden er det dog gået voldsomt nedad bakke. Ifølge en undersøgelse fra analyseselskabet eMarketer er raten nu så lav som 0,2 pct. på amerikanske hjemmesider. Det vil sige, at kun en ud af 500 besøgende i dag klikker på bannerreklamerne.

Der findes ikke tilsvarende danske tal, men branchefolk vurderer, at også de hjemlige medier står overfor store udfordringer med at fastholde klikraten på bannerreklamerne.

»Historisk har vi købt ind på klik i Danmark. Det betyder, at alle bombarderer den samme store, grå masse af brugere med budskaberne. I takt med, at der er kommet flere penge i markedet, er klikraten så dalet,« siger Anders Thorsen, direktør hos mediebureauet MEC Interaction.

Et af de umiddelbare modtræk har været mere synlige annonceformater, for eksempel de såkaldte drop-down bannere, hvor reklamen falder ned som et rullegardin og presser den tekst, brugeren vil læse, længere ned på siden. Det er dog metoder, som skal anvendes med stor finfølelse for ikke at give bagslag, vurderer Søren Svendsen, direktør for nye medier hos Ekstra Bladet.

»Man skal altid sørge for, at brugeren bestemmer. Hvis man overtager brugerens browser, skaber det irritation.«

Målretning vigtigere


..

BRANCHENYT
Læs også